Umelecké šperky - rozhovor s Jakubom Trimayom

JakubTrimay – to sú šperky z drahých kovov a kameňov, po ktorých túži nejedna z nás. Profesionálne spracované premyslené dizajny – od čistých tvarov po florálne secesné motívy – jedinečné kusy, ktoré nekúpite v žiadnom zlatníctve ako tuctový sériovo vyrábaný tovar. Tieto šperky neskrývajú iba hodnotu samotného kovu a kameňa, ale vloženú energiu, kreativitu a zručnosť autora. Kto je teda Jakub a prečo sa venuje zrovna tejto činnosti sa dozviete v tomto článku.


Vždy ma zaujímalo, čo vedie chlapa k tomu, aby sa začal venovať šperkom, či móde, to sú obvykle viac ženské odbory v dnešnej dobe.

Nepovedal by som to tak, pretože aj keď hlavným publikom respektíve, cieľovou skupinou týchto odborov sú ženy, no akosi sa pozabúda na to, že mnoho slávnych umelcov či už šperkárov, alebo módnych dizajnérov sú práve muži. Neviem čím to je možno práve tým, že mužov fascinuje ženskosť a chcú ju zvýrazňovať, podieľať sa na jej dotváraní a umocňovaní.



A ako si sa k tomu teda dostal, jedného dňa si si povedal: "budem šperkár!" alebo si dedil remeslo, či sa to nejako vyvinulo samé?

To, že som sa začal venovať šperku profesionálne bolo dané zvláštnou súhrou okolností, mojim snom bolo byť maliarom :). Vyštudoval som dizajn dreva, no už počas štúdia som cítil, že ma to úplne nenapĺňa. Každopádne to bola zaujímavá skúsenosť a mnohému som sa naučil, hlavne teda trpezlivosti. Na druhej strane sme mali doma plno kníh o histórii, umení a už vtedy som obdivoval keltské torquesi, veľkomoravské náušnice. Časom som sa ich snažil replikovať a zháňať poznatky o takmer zabudnutých technikách. Naozaj to boli laické pokusy, no vďaka odhodlaniu som sa dopracovával k dobrým výsledkom. Vtedy som si uvedomil, že ma to naozaj napĺňa a vedel by som sa tomu venovať profesionálne. Šperk a všetko okolo neho sa stali súčasťou môjho života. Baví ma objavovanie nových techník a tá alchýmia pri práci s drahými kovmi, má to také nenapodobiteľné čaro.


Tvoje  šperky sú bezpochyby profesionálne spracované, pekne nafotené. Stáva sa aj tebe, že niečo pokazíš? Čo s tým potom? Striebro snáď u Trimayovcov v smetiach nenájdeme.

Hah, no je pravda že striebro mám takmer všade:). Niekedy zapichnuté v päte, piliny vo vlasoch. Samozrejme stáva sa to pri náročných šperkoch, kde je mnoho vzdušných prítavov, prípadne niekedy sa stane, že šperk aj napriek nákresom nevypáli podľa očakávania. Skončí bez milosti ako hrčka striebra. Potom, ak je to čisté striebro, viem si ho spracovať opäť na drôt a plech, s ktorými pracujem odznova. Ak materiály kombinujem dávam "odpad" prepracovať do zlatej huty.


Šperky sú tvoj full-time job, alebo sa stíhaš venovať aj nejakej inej práci?

Ako som už spomínal, šperku sa venujem naplno, neviem robiť niečo polovičato, je to moja práca, no zároveň aj moje hobby. Viem, je to klišé, ale tak to cítim. Samozrejme, venujem sa aj iným výtvarným disciplínam ako maľbe, kresbe, soche, reštaurovaniu, a vlastne aj to, že nemám úplne vyhranený záber, sa prejavuje pri tvorbe mojich šperkov. Zo všetkého si niečo zoberiem a aplikujem to pri práci s drahým kovom - či už rôzne štruktúry a patiny, ako aj skulpturálne smerovanie mojej dizajnovej kolekcie šperkov. Možnosti prelínania a dopĺňania výtvarných disciplín sú, dá sa povedať neobmedzené.




Čo by si bol keby si nebol šperkár, aké si mal záložné plány, alebo alternatívne predstavy? 

Heh, no to je veľmi hypotetická otázka, no ako som už načrtol, môj záber záujmov je veľmi široký, určite by som ostal pri umení. Bolo by zložité presnejšie to špecifikovať, pretože ja som pocitový a ambiciózny človek, určite by to bola oblasť, kde by som cítil možnosť presadiť sa a dokázať niečo povedať. Niečo čo by ľuďom nebolo ľahostajné.

Čo robíš keď nepracuješ, ako vyzerá voľný čas alebo relax umelca?

Mám veľa záujmov, ktoré tak pravidelne striedam, od detstva som silno naviazaný na prírodu, keď sa cítim napätý alebo proste nie vo svojej koži, idem do lesov mimo akýchkoľvek ciest a prejdem kopec kilometrov, pozorujem zvieratá, stromy, nepoznám lepší spôsob uvoľnenia. :) Ďalej rád študujem históriu, čítam knihy, počúvam hudbu. A veľmi rád chodím aj na ryby, no na tie mi ostáva dosť málo času.


Nosíš svoje šperky? Ak áno, tak nám ukáž aké, nech vieme aký má Jakub štýl.

Občas ma chytí myšlienka že si vyrobím šperk pre seba, veď čo je lepšie ako nosiť reklamu na sebe, no vždy to nakoniec dopadlo tak, že ma niekto uprosil aby som mu ho predal. Takže momentálne na sebe nemám žiadny, to mi pripomenulo, že by som si nejaký prsteň mal urobiť. Ja preferujem súčasný šperk, nemám vyhranený štýl, no mal by mať nápad, kvalitné prevedenie, a prekvapenie.                                                  
       
Špeky, ktoré Jakub nosil: 



Čím sa inšpiruješ? Môžeme u teba nájsť viac štýlov, tak predpokladám, že bude aj viac vplyvov.

Inšpirácia , to je veľmi obsiahla otázka, a dopracovať sa ku nejakej jednoduchej, komplexnej odpovedi nie je ľahké. Stále som v procese učenia v procese hry, sledujem súčasný šperk, dizajn, inšpirujú ma samotné techniky ktoré objavujem a používam, japonské umenie , ale aj staroveký či praveký šperk, keramika, inšpiruje ma maľba, štruktúry a všedné veci ktoré dennodenne vidíme omietky, dlažobné kocky je toho naozaj veľa. Vidím že si si všimla minimálne dve základné polohy mojej tvorby, jedna je sofistikovaná zameraná na dizajn a hru s materiálom a druhá historická ktorá je absolútnym protipólom, tá je na premýšľanie a navrhovanie jednoduchšia, no technicky ma učí ešte väčšej precíznosti a trpezlivosti.






Tvoríš aj podľa predstáv zákazníkov, alebo ti to príde obmedzujúce? Vyrobil by si napríklad prsteň s mačičkou s ružovými očkami? 

Samozrejme, že tvorím aj na zákazku a musím povedať že mám na zákazníkov šťastie, myslím si že je to dané tým, že moja tvorba od začiatku filtruje potencionálnych zákazníkov a ak sa niekto rozhodne pre moju prácu vie čo odo mňa môže očakávať. Takže ružové srdiečka nehrozia. Výroba na objednávku je veľmi citlivý proces, vždy sa pýtam na ich predstavy a vyhotovujem niekoľko návrhov ktoré potom konzultujeme.



 Máš aj nejaké vízie do budúcna, alebo si spokojný so svojou aktuálnou prácou a životom?

Vízie do budúcna samozrejme mám, ja som veľký maximalista, neviem sa nikdy uspokojiť, len teraz neviem či je to dobrá alebo zlá vlastnosť:) beriem ju pozitívne. Chcem sa rozvíjať až tam kde to bude možné. Či som spokojný so svojou pozíciou? Nie nikdy nebudem, vždy je na čom pracovať, hľadať nové smery, cesty. Chcem sa stať jedným z najlepších či už po technickej alebo obsahovej stránke.

Ďakujem Jakubovi za rozhovor a teším sa, čím nás ešte prekvapí.

2 komentáre:

  1. Super rozhovor, osviežujúci :)
    Hlavne ma nadchlo, že ste dali na ukážku aj šperky, ktoré Jakub nosil :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujeme našej skalnej fanúšičke zo srdca :)
      Aáááá....:D :D :D No chceli sme byť presní :D

      Odstrániť