Marína Pavlovičová: Sedela na dúhe a volala sa Marína.

Niektorí ľudia majú ten dar. Krájať farebnú dúhu a servírovať ju na farebných tanieroch. Robiť svet farebnejším. A tak som sa na tú dúhu vyšplhala po rebríku, aby som takéhoto človiečika našla. A veru aj našla. Sedela na nej, kopkala nôžkami a fŕkala farbu zo štetcov veselo okolo seba. Reč je o talentovanej slovenskej maliarke Maríne Pavlovičovej. A dnes si s ňou kreatívne pokecáme.


Čo pre Teba znamená umenie? Čo je pre Teba najdôležitejšie na tom, byť umelcom a aké posolstvo sa snažíš sprostredkovať svojimi obrazmi divákom?

Čo pre mňa znamená umenie? Niečo ako voda pre rybu, no a potom je už vlastne takpovediac zákonitosť, prečo byť umelkyňou. Keď niečo milujeme, chceme byť čo najbližšie pri tom, v strede diania…

Ako dlho sa venuješ maľbe a ako si sa k tvorbe dostala? Študovala si umenie alebo si samouk? Mala si odmalička (alebo niekto z Tvojich blízkych) umelecké vlohy?

V našej rodine sa kreslenie, maľovanie a modelovanie pokladalo za formu hry a zábavy, v detstve nám bolo samozrejmosťou, že sme ako darčeky dostávali farby a výtvarné materiály. Otec nás neraz zobral na piknik aj s ďalšími deťmi z dvora, vyšli sme napríklad na dražovský kopec ku kostolíku a priamo na mieste sme ho kreslili. Keď sme dokreslili, čakali nás obložené chleby a čaj a zase sme kreslili, každý dostal za svoje zobrazenie pochvalu, lebo “vo všetkom sa dá nájsť niečo dobré“. Takže v detstve som mala silnú motiváciu na to, aby som sa ubrala touto cestou. Najprv to bola Šuvka a po maturite maľba a grafika na VŠVU.


Prosím, preveď nás typickým procesom tvorenia. Pripravuješ si nápady dopredu alebo sa nechávaš intuitívne unášať počas tvorby? Akou technikou pracuješ a koľko Ti bežne trvá vypracovať obraz?

No to je najčastejšia otázka, ľudia chcú vedieť, ako dlho trvá vznik diela. Je to prirodzené, porovnávajú, ako dlho trvá ušitie šiat, alebo topánok, výroba chleba, alebo aj auta…Lenže s umením je to ináč, dostaneš nápad, akoby osvietenie, a potom s ním deň a noc pracuješ. Často sa pristihnem napr. v autobuse, že riešim dajaký výtvarný problém. Umenie vzniká v mysli, konkrétna práca s materiálom trvá, samozrejme, kratšie, ale nie krátko. A či sa nechávam unášať? Nie len, je v tom zapojená celá bytosť: aj rozum, aj cit, aj intuícia… techniky mám rada kombinované, najčastejšie je to akryl a olej na plátne. Mám rada, keď je to, čo vytvorím, trvácne.

Máš nejaké obľúbené filmy, knihy či umelcov, ktorí Ťa inšpirujú?

Mám, ale to asi preto, aby som im bola neverná:), prichádza stále nové.


Čo robíš, ak práve netvoríš? Máš čas i na iné hobby?

Nemám medzi tým presnú hranicu, mám rada prechádzky v Horskom parku, endorfíny získavam nielen v galériách a divadlách, ale aj v športe, ktorý mi pomáha prekonávať lenivosť. Ale strašne rada mám aj spoločenskú zábavu v krčmách a tak.

Viem, že si mala viacero výstav. Prezradíš nám viac? Kde všade si už vystavovala?

Bolo toho viac, ale spomeniem len tie väčšie posledné. Inverzný osud ma dovial do môjho rodného mesta Nitry, tam to bolo veľmi fajn, skvostne bolo aj pri mojej veľkej samostatnej výstave v Mojmírovcich v galérii kaštieľa. V zime si ma vybrala nemecká galeristka na veľtrh v Mníchove, potešilo ma, že na vernisáž prišla aj šarmantná speváčka Eva Máziková. V Bratislave som mala najväčšiu samostatnú výstavu cez zimné sviatky v galérii M++ na lodi Adyho Hajdu na Dunaji.


Prezradíš nám svoje plány do budúcna? Vidíš sa aj o 10 rokov za plátnom?

No mohlo by byť aj na plátne, myslím filmovom  . Pokiaľ ide o budúcnosť, tá je ešte vo hviezdach, ale už teraz si plánujem, že ak budem mať deti, budem ich vodiť do plenéru na výtvarné pikniky…
Máš nejaký odkaz pre začínajúcich maliarov, ktorí nevedia kde začať alebo si neveria? Sú okrem talentu dôležité aj iné faktory?
Nemám. Je to veľmi všeobecné, ale už sa stalo, že prišiel za mnou konkrétny jednotlivec s prácami a tomu som vedela poradiť, čo ďalej, a aj som ho dobre pripravila.



Ďakujem Marínke za príjemný rozhovor a prajem jej veľa poslušných štetcov a krásnych obrazov.  Rozhovor pripravila Lindush.

2 komentáre:

  1. Odpovede
    1. Ďakujeme a mocno sa tešíme :) Dneska sa nám silno sfarebnelo v rozhovore :) Ďakujeme za podporu :)

      Odstrániť