Michal Hellmet: V pekle svých vášní a ráj v nedohlednu...

Úvod do dnešného rozhovoru si dovolím poňať trošku básnicky a zacitovať Jana Saudka:
,,……v pekle svých vášní a ráj v nedohlednu……”
 Tak by sa možno dala definovať duša konceptuálnych kreatívnych tvorcov. Ponárajú sa do pekiel a rajov svojich vízií a vyťahujú svoje myšlienky na plátna ako kúzelníci bielych králikov z klobúka. Koncepty takto tvoriacich ľudkov sú priam kreatívnym zrkadlom ľudskej duše. Nepokojnej. Rozjímajúcej. Prijímajúcej. Dávajúcej.
Dnes sa porozprávame s čarodejníkom svetla, s Hellmetom. Hellmet je slovenský dark fotograf, ktorý sa zameriava najmä na experimentatívnu a konceptuálnu fotografiu. Inšpiráciu čerpá v ľudskej bolesti, strachu, takisto aj v bežnom ľudskom živote. Je tak trochu snílkom a tak trochu mizantropom. Dokonale sa vie pohrať so svetlom a svoje vízie pretvára do fotografií. U Hellmeta ma veľmi zaujala i infra fotografia, ktorá je veľmi náročná na fotenie. Dá sa fotiť len so špeciálne upraveným fotoaparátom.
Tak poďme si teda kreatívne pokecať:) Aké sú najdôležitejšie faktory, aby niekto vytvoril nezabudnuteľnú fotografiu? Je to fototechnika, dobre zvládnuté remeslo alebo estetické cítenie?


Podľa mňa nápad a určitá vízia, technika nie je dôležitá, je to len prostriedok k tomu, čo človek chce dosiahnuť a cesty sú rôzne.
Často sa vraví, že nie je dôležité, ako veľmi je človek talentovaný, ale veľká časť závisí i od toho, ako sa vie predať. Ako moc peniaze ovplyvňujú umenie?
Nijako, ak by som robil čo robím pre peniaze, tak to už dávno na to kašlem. Buď produkuješ čo ľudia chcú a zaplatia, alebo si kráčaš svojou cestou, ktorá vedie kam má. Moje veci sa predávajú, ale nie je to ani zlomok toho, čo by vyhovovalo predstavám dnešnej spoločnosti.. Keby som fotil akty blond čičín pri ružovej tapete, šlo by to lepšie :D
Slovensko je pomerne konzervatívna krajina. Viem, že si vystavoval už aj mimo Slovenska. Cítiš tam rozdiel v prístupe ľudí k umeniu, najmä k tomu expresívnejšiemu?
Pomerne je slabé slovo.:) Viac výstav som absolvoval mimo Slovenska, prístup ľudí je iný, viac sa zamýšľajú nad významom, pozadím.. možno je to tým že na Slovensku nemáme tradíciu v tomto smere...
Keď som prvý krát videla Tvoje fotografie, myslela som si, že sú to fotomontáže. No nie sú. Svetlo je Tvoja parketa. Aký máš názor na kreatívnu editáciu fotografie s grafickými editormi?
Nie si sama.:) Pár fotografov mi tiež neverilo, že neviem retušovať, až keď videli fotky z foťáku. Ak je v rozumnej miere, nemám proti tomu nič, ja v podstate obdivujem ľudí, ktorí dokážu pri jednej fotke presedieť hodiny šperkovaním detailov, ja na to nervy nemám. Mne stačia moje základné úpravy, čo sa zmestí v najhoršom prípade do 15 minút. Infračervené fotky, ktoré robím sa dajú nafotiť iba dobre, alebo úplne zle, sedieť pri tom a skúšať to zachrániť post procesom nepomôže vôbec. Začínal som fotiť na film, možno je v tom rozdiel v mojom prístupe.
Sú ešte veci, ktoré sa stále učíš a máš z nich niekedy strach? Dokáže si fotograf vôbec niekedy povedať: ,,Tak a teraz už všetko viem” ?
Stále sa učím, vždy je čo a bude. Strach nemám, čo sa fotky týka z ničoho, v tvorbe nie sú hranice…
Aká je najdôležitejšia lekcia, akú si sa ako fotograf naučil?
Pracovať s ľuďmi, stále sa to ešte učím.
Ako sa pasuješ s prípadnými negatívnymi odozvami od ľudí?
Tak ako s pozitívnymi :) Ak sa niekto povracia, alebo sa niekomu moje veci páčia je to odozva.
Ďakujem pekne Hellmetovi za rozhovor a prajem mu veľa kreatívneho svetla :)
Rozhovor pripravila Lindush.


2 komentáre:

  1. Zvláštne fotky, zaujalo ma, že to nie sú fotomontáže. To je sranda, aké dokonalé vie človek robiť veci, ak ich nevie doladiť v počítači :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňa tiež fascinujú autori, ktorí ovládajú svoje remeslo dokonale. Myslím, že veľa fotografov by neretušovalo keby im fotky vybiehali z fotoaparátov takto dokonale. Ďakujeme našej Marianke najskalnejšiej fanúšičke znova za komentík, za podporu, je to veľké povzbudenie:) Za Team MK Lindush.

      Odstrániť