Burlesque tanečnica Lady Mousellyca: V žiari kabaretného reflektoru.

V sále tma. Na pódium dopadajú len kúsky červených lúčov z bodových svetiel, ktoré v spojení s kabaretným dymom vytvárajú tajomnú atmosféru. Noblesná trblietka doletí z pódia ladne až do posledného radu a sadne pánovi so zatajeným dychom na okuliare. Sadne elegantne a ladí s jeho džentlmentským oblekom. Hudba začne hrať a spoza opony mačacími  krokmi vykročí krásna tanečníčka a rozpovie publiku svoj príbeh, svoje emócie bez slov tým najladnejším a najzvodnejším spôsobom. Hip hop to však nie je. Ani balet. Ste zvedaví na nášho dnešného hosťa? Dovoľte mi dnes predstaviť takto nadýchanejšie burlesque tanečnicu a performerku Lady Mousellycu a jej trblietavý svet.
Fotografia: Pavel Hejný

Ahoj Mousi, vitaj a ďakujeme, že si prijala pozvanie k rozhovoru. Prosím, hneď v úvode, ako by si vysvetlila alebo opísala burlesque niekomu, kto sa ešte s týmto pojmom nikdy v živote nestretol? Čo je to vlastne ten burlesque?

Burleska je druh jevištního vystoupení s prvky tance, satiry, parodie, erotiky a striptýzu. Každá tanečnice si může namixovat tyto prvky dle libosti do pěti až desetiminutové scénky. Burleska v podstatě vznikla díky tomu, že ženské tělo bylo na začátku 20. století tabuizováno, ale stále žádáno – ženy tedy musely přijít na to, jak svá těla prodat, ale zároveň neodhalovat vše – v některých zemích bylo dokonce zákonem přikázáno, jak moc se žena smí odhalit. Burleska je tedy jakýmsi předchůdcem dnešního striptýzu – liší se od něj ale mnohým, jak už nákladnými kostýmy, tak vtipem a elegancí. Burleskní tanečnice do svých představení také vkládá velkou část své osobnosti, charisma je velmi důležité.
 Fotografia: Sachtikus
 Fotografia: Sachtikus

Osobne vnímam burlesque performerky ako umelcov, ktorí dokážu pripraviť nádhernú a elegantnú show pre svoje obecenstvo. Ale Slovensko a Česko sú predsa len konzervatívnejšie krajiny, do ktorých nové smery a novinky prichádzajú a udomácňujú sa v našich hlavách s menším oneskorením. Ľudia, ktorí nikdy neboli na burlesque vystúpeniach si môžu mýliť burlesque so striptízom z podradných barov, hlavne teda vďaka v spojení s postupným obnažovaním tanečníčiek počas vystúpení. V čom vidíš Ty ten najväčší rozdiel medzi burlesque a bežným striptízom?

To jsem v podstatě zodpověděla v předchozí otázce. Ještě bych dodala, že si myslím, že burleska by neměla být vulgární. Také je zajímavé, že burleska přitahuje hlavně ženy, narozdíl od striptýzu, který bývá velmi mužskou záležitostí. Vypozorovala jsem, že pokud se na burlesce objeví muži, kteří umí vystoupení ocenit, bývají to opravdoví gentlemani.
 Video

Existuje viacero druhov a variácii burlesque alebo má burlesque nejaké pevne predpísané pravidlá? Podľa čoho si burlesque performerky pripravujú svoju show? Musia sa pri tvorbe choreografie držať nejakých pravidiel?

Samozřejmě je tu vícero druhů burlesky, např. klasická burleska, neoburleska (vypůjčuje si motivy třeba ze současné popkultury), boylesque (burleska s mužskými performery), atd. Pravidla si určuje každá performerka sama – jen délka představení by neměla přesáhnout těch zmiňovaných deset minut, a pravděpodobně by se do té doby měla odhalit do kalhotek a pasties – ale nemusí – je to na ní. Podle čeho si performerky připravují show? To záleží opět na nich, já například čerpám inspiraci ze svých snů a fantazií. Je to vlastně taková hra na princeznu, skoro každá holčička jí chce být, já si to skrze svá vystoupení můžu splnit. Mohu být víla, baletka, nebo třeba mořská panna... alespoň na chvilku.

 Fotografia: Sachtikus

Vystupuješ len v Čechách alebo si už zavítala i do iných krajín? Kde všade Ťa burlesque zavial? A kde Ťa môžeme stretnúť najbližšie?

Do zahraničí zatím moc necestuji, protože na to nemám příliš čas (při práci a studiu) – teď pojedu ale na Valentýna vystupovat do Varšavy. S Prague Burlesque také často jezdíme na Slovensko do Bratislavy. Téměř každý pátek vystupujeme v naprosto nádherných prostorech klubu Royal, jenž kdysi býval prvorepublikové kino, a každou druhou sobotu v Bar and Books Mánesova, kde je zase mnohem intimnější atmosféra.

 Fotografia: Agience

Dá sa povedať, že väčšina dievčat v detskom veku sníva o tom, že sa stanú napr. baletkami. Čím si chcela byť Ty ako malé dievčatko a ako si sa vlastne dostala k burlesque? Mala si predtým nejaké skúsenosti s tancom?

Já chtěla být archeolog :), ale na princezny jsem si hrála často. Od malinka jsem tancovala scénický tanec, pak jsem z toho na delší dobu vypadla, ale když jsem začala s burleskou, tak jsem po nějakém čase začala chodit na balet, abych mohla dát do vystoupení víc tanečních prvků – a teď již vystupuji na baletních špičkách.

Ako som spomínala, naše krajiny sú pomerne konzervatívne. S akými reakciami sa stretávaš počas svojho vystúpenia? Sú ľudia prístupní spoznať nové veci? Mávaš prevažne pozitívne reakcie alebo si sa už stretla aj s nejakou nepríjemnou skúsenosťou alebo neprimeranou negatívnou reakciou?

Osobně mi nikdo nikdy neřekl nic ošklivého, obzvlášť, když skutečně viděl vystoupení na živo. Po internetu to je s přibývající známostí horší, protože lidé se skrývají pod rouškou anonymity a myslí si, že někoho urážet je obrovská legrace. Těch je mi upřímně líto, pravděpodobně asi nic v životě nedokázali a musí se tedy zaobývat cizími životy.

Burlesque ma zaujal už dávnejšie a musím povedať, že som velikánsky fanúšik. Burlesque má celkom "slušnú" históriu v zahraničí. Zaujímalo by ma, či sa vie čosi i o histórii burlesque v Čechách alebo na Slovensku? Alebo je to nový boom, ktorý dorazil k nám až teraz? Začínali ste rozbiehať burlesque u vás doma s nejakými vybudovanými základmi pod sebou alebo úplne od nuly? Ako si spomínaš na toto obdobie? Bolo ťažké preraziť?

V Čechách existovaly prvorepublikové kabarety a varieté, které měly na programu i exotické tanečnice. V některých starých českých filmech tyto tanečnice i vystupují. Dokonce jsme s maminkou zjistily, že jedna moje prateta na počátku století také v takovém kabaretu vystupovala. David Jahn, který založil Prague Burlesque v roce 2007 tady začínal úplně od nuly. Já jsem se přidala asi v roce 2009, a pamatuji si, že jsem každému pořád musela vysvětlovat, co to ta burleska vlastně je, jinak jsme vystupovali hlavně na korporátních akcích mezinárodních firem, jejichž vedení již burlesku znalo ze zahraničí. Pak se nám podařilo získat stálý prostor v Bar and Books, kde vystupujeme dosud a hlavně Royal, který je jakoby ze sna každé burlesky.
Fotografia: Tomáš Mičák

Čo všetko musí absolvovať burleska, aby sa vôbec mohla stať burleskou? Existuje na to nejaký oficiálny tréning, škola alebo kurz?

Nemyslím si, že je na potřeba nějaký kurz, samozřejmě to asi může pomoci, ale já jsem nikdy ničím takovým neprošla, a zvládla jsem to taky :). Holky od nás z Prague Burlesque teď ale založily Prague Burlesque Academy – což je a bude vlastně série workshopů se zahraničními hvězdami burlesky. Tyto workshopy jsou ve světě běžné, a burleskní tanečnice učí ostatní svým trikům. Podle mě hodně pomáhá, když má tanečnice nějakou průpravu v klasickém tanci nebo divadelním umění.

Vždy ma ako prvé zaujmú prezývky burlesque umelcov. Ako si sa dostala Ty k svojej? A čo vlastne znamená Lady Mousellyca?

Vybírala jsem si to jméno už hrozně dávno – teď bych asi zvolila asi něco jednoduššího. Vzniklo to z toho, že mi lidi z mého okolí říkali Myška, tak jsem k tomu jen přidala okrasy okolo a přeložila do angličtiny.
Fotografia: Sachtikus

Burlesque sa vyznačuje honosnými show a prenádhernými kostýmami. Ako Ty riešiš svoje kostýmy na show? Je v českých obchodoch či butikoch dostatočný výber fashion kúskov pre burlesque účely alebo si kostýmy pripravuješ sama, poprípade dávaš si ich šiť na mieru? Spolupracuješ s nejakou konkrétnou fashion značkou či dizajnérom?

Moje kostýmy vznikají pod taktovkou návrhářky Riwy Nerony, která se specializuje hlavně na korzety. Teď spolu ale tvoříme celé kostýmy – vždycky jí vyložím, co bych chtěla dělat a jak - svůj prvotní návrh, ona pak geniálně dotvoří všechny detaily. Oblečení z obchodů je dost často nepoužitelné, protože kostýmy se musí utvářet k tomu, aby se z nich dalo rafinovaně vysvléct.
Fotografia: Martin Maršík

Veľmi sa mi na Tebe páči ako si vždy "nastajlovaná". Dokonalá pleť, krásny účes, veľmi pôvabný ženský make up a nádherné šaty. Upravuješ si vlasy a líčiš sa pred vystúpením sama alebo Ti s tým niekto pomáha? Dá sa vôbec oddeliť život burlesky od reálneho života, alebo si prenášaš túto lásku k pekným veciam a oblečeniu i do bežného života?

Děkuji :). Líčím se, češu, barvím si vlasy i je stříhám sama. Samozřejmě mi trvalo přijít na to, jak vše udělat tak, abych byla s výsledkem spokojená, ale důležité je vytrvat a nevzdávat se – „practice makes perfect“. I v reálném životě chodím ven namalovaná a upravená, jen málo lidí mě vidělo skutečně odlíčenou, a není to tím, že bych si připadala odlíčená ošklivá nebo něco takového – jen to k tomu mému stylu patří, a líbí se mi vypadat jak „porcelánová panenka“.
Fotografia: Lucie Baldé

Všimla som si (a čo mňa teda absolútne nadchlo v takom tom revolučnom ponímaní), že burlesque tanečníčky nájdeš po celom svete v rôznych veľkostiach - nízke i vysoké, veľmi chudé  i plnoštíhle. Musí burlesque performerka spĺňať nejaké telesné parametre ako napr. modelky z módnych mól alebo sa môže stať burlesqou prakticky ktorákoľvek z nás?

Nemusí splňovat vůbec žádné parametry běžně vnímané krásy. To je na tom to fajn. Každý si najde to svoje, a ano, každá může být burleskní tanečnicí. Ne každá však může být dobrou burleskní tanečnicí – tam člověk potřebuje určité předpoklady, jako je právě schopnost pohybovat se po pódiu, komunikace s publikem, herecké nadání, umět si ze sebe udělat legraci. Proporčně je to ovšem neomezené.
Fotografia: Jiří Turek

Ako si Ty udržuješ líniu? Cvičíš pravidelne? A ak áno, čomu sa venuješ, aby si si udržala dobrú postavu? Máš nejaký dobrý overený tip pre naše čitateľky?

Naštěstí mám rychlý metabolismus, takže můžu jíst v podstatě cokoliv – jím to, na co má zrovna moje tělo chuť a věřím, že ono si řekne, co zrovna potřebuje. Jinak chodím na balet, a často vystupuji. I jedno vystoupení může být vyčerpávající tak, že zastane hodiny ve fitku (který fakt nemám ráda, a nikdo by mě tam nedostal ani párem volů :)). Také chodím hodně pěšky.

Poďme my ženy teraz trochu fantazírovať. Predstavme si, že by sa bežná žena z domácnosti chcela stať burleskou. No veľa žien si veľmi neverí.. Máš pre nich nejaký odkaz ako sa stať ženskou a zvodnou? Čo by si poradila ženám, aby sa zbavili strachu a pocitu nekomfortnosti  zo zvádzania? Pasuješ sa i Ty s podobnými pocitmi na "stejdži", poprípade s nervozitou v zákulisí? Alebo sa človek už musí taký odvážny a extrovertný narodiť na to, aby sa mohol stať burleskou?

Buďte sami sebou. Dělejte to, co se vám líbí. Nenechte se svazovat trendy, diktátem módního průmyslu, ani názory okolí. Noste to, co se vám líbí, a ne to, co po vás vyžadují ostatní, ať skupina do které chcete zapadnout nebo i váš přítel – když vás nerespektují takovou jaká jste, nemají místo ve vašem životě. Nebuďte závistiví a pomáhejte lidem. Budete spokojenější sama se sebou, ostatní to vycítí, a budou se podle toho chovat.

Většina lidí se odvážná nerodí, já sama jsem od přírody stydlivá, a dost nerada mluvím kdekoliv na veřejnosti, mnohem radši trávím čas doma sama nebo s přítelem. V počátcích vystupování jsem byla hodně nervózní, časem to ale opadlo. Burleska je o zábavě – v podstatě o nic nejde, když se něco nepovede, dá se z toho vždycky udělat legrace.
Fotografia: Agience

Čo je pre Teba najväčšou výzvou v burlesque? Čo by si sa ešte chcela naučiť, poprípade aké máš plány s burlesque do budúcnosti? Vidíš sa aj za 5, 10 alebo 20 rokov ako burlesque performerka? Plánuješ pretransformovať burlesque na Tvoj full time job alebo to berieš ako príjemné spestrenie života popri škole či zamestnaní? Dá sa vôbec s burlesque uživiť?

Nechávám to volnému průběhu – uvidíme. Mám mnoho zájmů, a mám ráda i svojí druhou práci – teď testuju jednu velkou počítačovou hru Kingdom Come: Deliverance, a jsem z toho nadšená. Navíc burlesku člověk nemůže dělat věčně, i když některé performerky zvládají vystupovat i v 50 letech, já bych to v tomto věku už dělat nechtěla. Ráda zůstávám při zemi normální prací. S burleskou se dá uživit, ale není to nikdy jisté – jsou měsíce, kdy je vystoupení hodně, a pak ty, kdy je jich méně.

Stala sa Ti už počas vystúpenia nejaká vtipná príhoda, poprípade nehoda? A prosím, nevynechaj detaily :).

Díky bohu, žádná hrozná nehoda se mi ještě nestala. Nejhorší ale bylo, když jsem vystupovala v Show Jana Krause a odpadla mi pastie (ta nálepka na bradavce). Celý týden jsem se těšila, jak tam pořádně zatancuji s vějíři, a díky této neposlušné pastie, jsem se musela jedním vějířem celou dobu zakrývat. Nemůžu ale ani popsat to zděšení, když mi odpadla. Po pravdě mě to docela vykolejilo i na zbytek rozhovoru, což asi bylo bohužel poznat. Říkala jsem si tehdy: „Poprvé v takové velké televizní show a musí se stát zrovna tohle – to je jak naschvál!“

Show Jana Krause

Ako výstúpenia vlastne fungujú? Riadi vás nejaký agent, alebo Ti môžu napr. ľudia napísať e-mail ak by mali záujem o burlesque show napr. pre firemnú alebo narodeninovú oslavu?

Žádného agenta nemám, moje show si řídím sama. Lidé mi mohou napsat přes můj web nebo na email. V rámci Prague Burlesque show řídí náš zpěvák a zakladatel David Jahn.

Akým hobby sa venuješ ak práve nevystupuješ? Ako najradšej oddychuješ?

Nebudu zapírat, že nejraději se věnuji počítačovým hrám, také si ráda čtu, kreslím a všelijak se vzdělávám – zrovna teď spousta mého volného času připadá psaní diplomové práce.
Fotografia: Tomáš Valenta

Ak by si mohla zmeniť pár vecí na českej kreatívnej scéne tak, aby bolo prostredie priaznivejšie pre alternatívne vystúpenia typu burlesque, aké veci by to boli? A naopak, čo je pre alternatívy, ako je burlesque, v Čechách najväčším povzbudením a zadosťučinením?

Nejmíň vstřícní jsou k nám umělcům majitelé různých kulturních prostor, jež vyžadují různé nepřiměřeně vysoké nájmy a poplatky za pronájem prostor k vystoupení, přitom jim umělci zvedají návštěvnost a prestiž - měli by si uvědomit, že děláme co můžeme, abychom realizovali naše vystoupení, která jsou nejen časově, ale i finančně velmi náročná. Navíc to neděláme ze zištných důvodů, ale proto, že nás to baví a hlavně, protože bavit lidi a vytvářet tak pro ně lepší a veselejší svět. Povzbuzením jsou potom lidé, kteří toto již pochopili a podporují umělce, jak se dá.
Fotografia: Michal Babinčák
Ďakujeme Ti Lady Mousellyca za rozhovor :) Veľmi pekne sa nám s Tebou zhováralo. Tešíme sa na Tvoje nové vystúpenia, prajeme veľa úspešných show a veľa chuti a energie do tanca.
Článok pripravila Lindush, január 2015. My Kreatívcov nájdete i na Facebooku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára