Martina Vrábelová - street móda aj hravá elegancia

Sviežich a zaujímavých odevných značiek je na Slovensku stále málo a aj preto sme radi, že nám poskytla rozhovor Martina Vrábelová, ktorá pracuje pod pseudonymom RudaKitana. Jej odevná tvorba zahŕňa rovno dve značky – uletenú street módu RudaKitana a elegantnú, často až dramaticky pôsobiacu značku SeeChic!

 z kolekcie Cocoon, foto: Katka Opatovská

Ako si sa dostala k navrhovaniu a šitiu oblečenia, máš za sebou aj nejakú odevnú školu alebo to vyplynulo z voľnočasovej zábavky?

K navrhovaniu som inklinovala od detstva. Inšpirovala ma mama, ktorá mi ako dieťaťu šila šaty. Štúdium Odevného dizajnu na strednej škole v Trenčíne bol pripravovaný zámer. Na svoju vysnívanú VŠVU som sa nedostala a tak som vyštudovala príbuzný obor mojim záujmom na Trnavskej Univerzite. Po štátniciach som mala silné absťáky po módnej tvorbe a tak som začala postupne riešiť svoje fashion labely.

Prezentuješ sa dvomi značkami oblečenia – RudaKitana a SeeChic! Prečo až dve značky, čím sú rozdielne, ako by si ich charakterizovala?

RudaKitana bola prvá. Z počiatku zahrňovala všetky moje nesúrodé aktivity a nápady od streetu k haute couture. Neskôr som si uvedomila, že je nutné ich od seba oddeliť pre lepšiu orientáciu a prehľadnosť. Pevne som si stanovila svoje najväčšie koníčky. Takže RudaKitana ostala uvoľnenou streetovou urban módou a eleganciu večerných šiat som zastrešila pod hlavičku SeeChic!


                              z kolekcie RainDrops, foto: Katka Opatovská

Ako vznikol názov RudaKitana, čo znamená?

Hehe, dúfala som, že sa mi podarí jeho názov utajiť, ale je to asi najčastejšia otázka. Je to pomerne dlhá story, ale skúsim aspoň v skratke. RudaKita názov som objavila ešte na strednej, znamená niečo ako červená mačka, líška, veverička... skrátka nejaký predátor. Kitana je hráčka z Mortal Kombat, ktorý som hrávala s malým synovcom. V jeden deň sa mi dali názvy v hlave dokopy a odvtedy ho používam.

Čo je pre teba prioritou pri tvorbe oblečenia? Na čom si dávaš najviac záležať?

Ťažko povedať, čo je hlavnou prioritou. Celý proces je v každom detaile pre mňa veľmi dôležitý. Prioritne si dávam záležať, aby moje kolekcie boli kompaktné a vyjadrovali myšlienku, ktorú som do nich vkladala. Veľmi dôležité sú pre mňa finálne fotografie, od ktorých taktiež očakávam, že budú nositeľmi danej myšlienky no a samozrejme v neposlednom rade, chcem aby sa veci páčili, boli nositeľné a praktické, napriek tomu že preferujem experimentovanie.

       z kolekcie RainDrops, foto: Katka Opatovská

Tvoríš svoje značky úplne sama, alebo máš ľudí, ktorí ti pomáhajú?

Tvorím všetko sama, no od samého začiatku pri mne stoja blízki ľudia, ktorí mi pomáhajú. Čo sa týka tvorby, či výroby niektorých modelov, mama mi pomáha so štrikovaním, či háčkovaním, nakoľko mne až tak ručné pletenie nejde.

A fotíš tiež sama, alebo spolupracuješ s nejakým fotografom?

Zo začiatku som vyhľadávala fotografov na spolupráce, nakoľko som sa neodvážila robiť hneď všetko sama. Najväčšiu spoluprácu som mala s talentovanou Katkou Opatovskou, ktorá nafotila väčšinu mojich kolekcií. Zákazkové modely, či menšie série si v poslednom čase už fotím aj sama, nakoľko som začala byť fotením posadnutá. No pokiaľ sa prezentujem, či už na súťažiach alebo kdekoľvek inde, vsádzam na istotu a teda používam foto od profesionálov.

                                      z kolekcie Raven, foto: Katka Opatovská

Živí ťa odevná tvorba? Venuješ sa aj šitiu na zákazku, ak má zákazník vlastnú predstavu?

Od minulého roka som živnostníkom, takže už áno. Samozrejme šaty navrhujem na mieru aj šijem na mieru. Som ochotná vyjsť v ústrety, no pokiaľ niekto hľadá len krajčírku, tak ho aj tam pošlem.

Máš nejaké vzory, ktorým by si sa v tvorbe chcela priblížiť, alebo ťa inšpirujú úplne iné veci? 

Na začiatku som žrala tvorbu Rei Kawakubo, Martina Margielu, či Vivien Westwood. Dosť dlho mi trvalo, kým moje značky získali svoj rukopis. No ich tvarovanie nespočívalo v inšpiráciách u módnych návrhárov, ale skôr od rôznych vplyvov a toho čo ma baví - cez hudbu, prírodu, cestovanie...

                                      z kolekcie RainDrops, foto: Katka Opatovská

Sleduješ módne trendy a máš snahu sa im prispôsobovať, alebo sa riadiš iba vlastnými nápadmi mimo to, čo je aktuálne „in“?

Heh, móda je diktát a ja sa diktátom smejem Zo začiatku som trendy absolútne nesledovala, nakoľko som tvorila resp. stále tvorím mimo mainstreamu. A to čo sa nosí mi je úplne fuk, lebo mám svoj vlastný štýl. Skôr sledujem trendy o 2 roky skôr a keď tak sa snažím ich nadsádzať. Chcem dosiahnuť nadčasovosť alebo akýsi future efekt.

Ako vnímaš módnu tvorbu na Slovensku, myslíš, že sa slovenské ženy vo všeobecnosti radi odlišujú originálnou módou, alebo radšej zapadnú do davu v oblečení z klasických obchodov? 

Sme malá krajina, no napriek tomu to tu mám celkom rada, i keď najradšej by som pochádzala z nejakej zahraničnej metropoly... Slovenská móda je pre mňa dosť opatrná, akoby vychádzala priamo z duše slovenskej nátury. Sme utiahnutí, bojíme sa prehovoriť, bojíme sa nosiť farby, bojíme sa kritiky. Teda aspoň v prevažnej väčšine. No na druhej strane mám pocit, že sa to tu začína trošku zlepšovať a ľudia sú odvážnejší. Dúfam, že sa to bude len zlepšovať a každý bude mať v šatníku zopár kúskov z domácej produkcie, ktoré patrične rád/a vyvetrá. Toto je vec, ktorá je na Slovensku pomerne veľmi slabá. Oveľa radšej si oblečieme vychýrenú otrepanú značku, ako by sme podporili domáci dizajn.

                                      z kolekcie Monochrom, foto: Martina Vrábelová

Nosíš svoje modely? Máš vôbec čas a chuť ušiť niečo aj pre seba?

Áno samozrejme, rada nosím svoje veci. Ak si aj niečo kúpim v obchode, tak si to prerobím podľa seba. Všetko vlastne, čo navrhnem, šijem akoby pre seba. Na bežné nosenie svoje modely často nenosím, len z toho dôvodu, aby sa nezničili. Keďže viem koľko som sa na nich natrápila.
  


16. decembra si mala svoju prvú autorskú módnu prehliadku, aké z nej máš pocity, čím bola pre teba táto skúsenosť zaujímavá?

Veľmi dlho som sa na ňu chystala a samozrejme som sa veľmi tešila. Bola to veľká tréma a stres pripraviť všetko podľa plánov. No našťastie všetko vyšlo, ako som si predstavovala. Veľká vďaka tímu ľudí, ktorí sa na organizácii podieľali. Doteraz som z toho dojatá a nadšená. Mám z toho dobrý pocit a myslím, že to bola veľká skúsenosť do budúcna.

     Z módnej prehliadky, foto: Eva Novanská

Ako vidíš budúcnosť svojej značky, máš nejaký plán jej smerovania, alebo si spokojná s aktuálnym stavom?

Aktuálne som spokojná s tým, že ľudia už poznajú môj rukopis a asi vedia, čo môžu odo mňa očakávať. Taktiež som spokojná s tým, že sa mi obe značky darí budovať nezávisle, bez nejakej finančnej pomoci. Ale to je asi tak všetko. V princípe som stále nespokojná a len čo sa mi podarí dosiahnuť jedno, idem ďalej, lebo viem, že mám toho ešte veľmi veľa pred sebou.

Ďakujem Martine za rozhovor a prajem jej veľa úspechov v tvorbe, aby aj naďalej svojimi kreatívnymi nápadmi obohacovala slovenský módny trh. Jej tvorbu nájdete tu: rudakitana.com a nezabudnite ju sledovať aj na facebooku - SeeChic a RudaKitana

Tento rozhovor pre vás pripravila Natalyss, sledujte nás aj na facebooku

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára