Rozhovor s českou ilustrátorkou Adélou Moravcovou: Čarovný svet ilustrácií

Adéla Moravcová je mladá úspešná česká ilustrátorka, ktorej obrázky zdobia nejednu stenu nadšených dospelákov so srdcom dieťaťa či detí samotných. Jej osobitý štýl dodáva každej ilustrácii láskavú tvár. Jej výtvarné práce zdobia aj mnoho komerčných produktov a Adéla rozhodne patrí k umelcom, ktorí vedia inšpirovať. O čarovnom svete Abraka Dabra i o tom, aké je to žiť si svoj umelecký sen sa dozviete v dnešnom inšpiratívnom rozhovore:
Ahoj Adélka, v prvom rade by som Ti chcela pochváliť ilustrácie, sú veľmi milé a hravé. Bola detská ilustrácia niečo čo si vždy chcela robiť? Ako si sa dostala k umeniu?
Děkuji za milá slova. K barevnému světu obrázků a příběhů jsem tíhla vždycky. Ale jako malá jsem netušila, že kreslením se dá živit. Zbožňovala jsem přírodovědné dokumenty od National Geographic a toužila se stát bioložkou-dobrodružkou :-) Na střední škole mě podněcoval k výtvarnému studiu akademický malíř Vlastimil Toman, který v mých obrázcích rozpoznal nadání. Já však chtěla být bioložkou a tak cesta k ilustracím vedla oklikou, přes studium hydrobiologie. Pořádně kreslit jsem znovu začala až s první „kamarádskou zakázkou“, samolepkou pro portál Na volné noze.
 Ilustrovaná samolepka pre portál Na volné noze

Prečo si si zvolila akurát obor detských ilustrácii? Prečo nie napr. abstrakty alebo fashion fotografiu? Čím Ti učarovala detská ilustrácia najviac?

Asi je to zvláštní, ale svůj styl jsem si nezvolila vědomě. Je to přirozené vyjádření mé osobnosti a shodou okolností se skvěle hodí pro dětskou ilustraci. Navíc obrázky pro děti (a nedospělé dospělé) jsou mi blízké, protože mohou být plné kouzel, čar a tajemství.
 Obrázok na stenu "Dopis z hor"
 U Adélky. Za stolom. S pastelkami.

Ako dlho už maľuješ a ako dlho sa venuješ maľbe na profesionálnej úrovni?
Kreslení mám ráda od mala. Svůj první zakázkový obrázek jsem vytvořila v roce 2006. Další čtyři roky jsem při studiu biologie kreslila čím dál více a věnovala se i výtvarnému samostudiu. V roce 2010 jsem si zařídila živnostenský list a vydala se na dráhu profesionální ilustrátorky.
Česká ilustrátorka Adéla Moravcová

Prosím, prezraď našim čitateľom na akých zaujímavých projektoch a spoluprácach si už pracovala? Aký servis ponúkaš ako detská ilustrátorka svojim klientom?
Dlouhodobě spolupracuji se zmiňovaným portálem Na volné noze, je to srdeční záležitost. Každoročně vydáváme ilustrovanou samolepku s motivem volnonožectví a svobody. Účastním se na skvělých projektech doktorky Margit Slimákové, jako jsou zdravý talíř, zdravá kuchyň a iniciativa Skutečně zdravá škola. Pro firmu Baby Club Juklík, která v Praze vlastní dva bazény a plave s dětmi, jsem během tří let nakreslila vše možné, od loga, webových obrázků, letáčků, diplomů až po zimní čepice :-) Moc jsem si užila tvorbu etiket na med, obalů na ručně dělaná mýdla i na CD. Ilustrovala jsem několik dětských knih, lákají mě především ty přírodovědné naučné. A mám i vlastní projekty, jako rámované obrázky na stěnu nebo krásné ilustrované šperky. Pokreslit se dá snad všechno, a ta různorodost mě baví! :-)
Obal na ručne robené handmade mydlá z dielne U šikovných rúk

 Etikety na med pre včeliu farmu Duhový dvůr
 Zdravý talíř

Logo pre Baby Club Juklík


Čo je pre Teba najväčšiou inšpiráciou pri tvorbe? Máš nejaké obľúbené osobnosti zo súčastnosti alebo z histórie, ktoré ovplyvnili Tvoju tvorbu? Alebo možno kniha, film, hudba...
Mojí největší inspirací jsou procházky do přírody. Hodně mě ovlivnily obrazy Zdeňka Buriana, ve kterých se pojí snaha o vědeckou přesnost i nadprůměrná kresebná zručnost. Co se týče komiksů, vyrostla jsem na „fogralovkách“ a příbězích Rychlých šípů s ilustracemi Jana Fishera. Současných ilustrátorů, které obdivuji, byl by tu dlouhý seznam. Z poslední doby se mi líbí kniha Velké dobrodružství Pepíka Střechy od Pavla Čecha.
 Česká ilustrátorka Adéla Moravcová. Z výstavy rámovaných obrazov.

Aká bola Tvoja najobľúbenejšia rozprávkova knižka keď si bola malá?
Myslím, že se mnou bude mnoho čtenářů souhlasit, když jmenuji knihu Krása nesmírná. A milovala jsem útlou knížečku Daisy Mrázkové, Můj medvěd Flora.

Prosím, preveď nás svojim typickým procesom tvorby : Akou technikou pracuješ najradšej? Aké média pri nej používaš a prečo?
Nejčastěji kreslím digitálně (mám tablet Wacom Cintiq), protože to vyžaduje většina mých zakázek. Ráda tvořím i klasickými technikami, u kterých si pořádně umažu prsty od barev :-) Používám pastely, pastelky, akvarel, tuš, akryl. Užívám si tvorbu, při které vznikají nečekané věci – akvarel se zvláštně rozpustí nebo vynikne struktura papíru.. vše je inspirace, kterou mohu dále rozvíjet. Obrázek není předem dán, tvořím jej krok po kroku a objevuji nové možnosti. To je krásný pocit!

Akú novú techniku by si si rada v budúcnosti vyskúšala, ale zatiaľ si sa k nej nedostala?
Láká mě litografie. Jednou už jsem ji zkusila a ráda bych touto technikou vytvořila velké, barevné obrázky.

CD obal pre kapelu Naked Floor

Ako vyzerá Tvoj bežný pracovný deň umelca?
Poslední dobou až překvapivě neumělecky :-) Zjistila jsem, že pro svou spokojenost potřebuji pevný řád a vědomí, že jsem odvedla kus dobré práce. Takže dodržuji pevnou pracovní dobu 9-17. Ráno a odpoledne vyřizuji e-maily, mezitím mám nerušený čas, kdy kreslím a věnuji se svým projektům a zakázkám.

Pripravuješ sa na maľovanie dopredu alebo sa skôr nechávaš intuitívne unášať fantáziou?
Mám zakázky, takže se nechávám unášet fantazií v rámci dohodnutého motivu. Za ty roky se naučíte tvořit každodenně a “na povel”. Málokdy mám den bez inspirace. Ale pokud se to někdy stane, nedá se nic dělat a tvoření odložím na později.
  Ilustrácia pre web Pohádková karta

Pracuješ doma alebo máš štúdio mimo domu? Čo najbizardnejšie a najzáhadnejšie sa nachádza v Tvojom štúdiu? :)
Mám doma malou útulnou pracovnu. Záhadnými jsou pro mě dvě litografie od neznámého umělce, které jsem si vystavila nad stolem. Znázorňují venkovské stařenky, jedna jde s nůší lesem, druhá pase husy. Když se na ně dívám, často přemýšlím o příbězích, které s nimi byly asi spojeny, i o umělci, který je zachytil. To tajemství se mi líbí.

V tvorbe si samouk. Aké vidíš vo všeobecnosti výhody a nevýhody toho, že niekto vyštuduje umenie? Myslíš, že je nevyhnutné, aby človek študoval umenie na to, aby sa stal profesionálnym umelcom?
Podle mě není výtvarná škola nutná. Bez školy to jde taky, i když je to delší a těžší cesta. Bez školy se musíte zajímat sami. Je třeba učit se řemeslnou zručnost, v případě ilustrátorů neustále kreslit a pozorovat svět očima kreslíře. Zajímat se o umění, seznamovat se s umělci, diskutovat s nimi. Je dobré najít si mentora a konzultovat s ním své práce.

Největší výhodou výtvarné školy je kolektiv umělců, do kterého patříte, i profesoři, kteří vám věnují čas a cenné rady. Nevýhodu vidím v uniformitě tvorby studentů, kteří jsou učitelem samozřejmě ovlivněni. Často se vrhnu do něčeho, co by snad vystudovaný umělec nezkusil, jen proto, že nevím, že se to tak nedělá. Někdy se spletu, ale někdy to vyjde :-)
 Vianočné prianie s ilustráciou "U prababičky"

Myslíš si, že sa vedia dnešní českí umelci ľahko presadiť na trhu? Ako vidíš z Tvojho pohľadu podmienky v Čechách na rozvoj tvorby a umenia?
Připadá mi, že v Česku se umělci prosazují celkem těžko. Je pro ně těžké skloubit uměleckou povahu s potřebným podnikatelským jednáním a sebepropagací. Na uměleckých školách se to bohužel moc neučí. Když tyto disciplíny ovládnete, otevře se před vámi svět plný příležitostí a nabídek. Mně se toto podařilo, i když je někdy vysilující balancovat na hraně mezi jemnou tvůrčí energií a dravým světem byznysu.
 Svadobné ilustrované oznámenie

Akú najlepšiu a najhoršiu radu si dostala od svojho okolia počas života smerom k Tvojej tvorbe? Akú najväčšiu lekciu si sa zatiaľ ako umelec naučila?
Jednu z nejlepších rad mi dala dobrá kamarádka. Řekla, že lidé často nedělají to, po čem touží, jen proto, že mají strach. Jakmile jsem si uvědomila, že je to pouze můj strach, co mi brání udělat krok kupředu, opustit staré a důvěrně známé, dokázala jsem s tím něco dělat. Opustila jsem vědu a začala ilustrovat.

Když začínáte podnikat, vaši blízcí mají o vás strach. Nejhorší byly jejich dobře míněné “rady”, ať kreslení vzdám, raději se věnuji tomu, co jsem vystudovala a najdu si dobré místo v zaměstnání.
 Ilustrované letáky
Detská omaľovánka


 Mikulášské plavecké diplomy pre Juklík

Aké najťažšie chvíle si zažila ako umelec? Čo je najťažšie na tom byť umelec? A čo naopak tá najkrajšia časť?
Nejtěžší jsou chvíle, kdy o svém dílu pochybujete. Takové pocity asi znají všichni umělci. Proto je fajn upevňovat svoji sebedůvěru. Tím nemám na mysli nezdravě vysoké sebevědomí, které by vedlo k přezírání konstruktivní kritiky. Dobrá kritika je pokladem, který vás posune dál v tvorbě. A sebedůvěra vám ji pomůže rozpoznat od slov, kterými vás jen někdo chce shodit.

Nejkrásnější je svoboda a radost tvořit to, co cítím.
 Ilustrácia pre kampaň Na volné noze
Prezradíš nám svoje plány do budúcnosti - na čom teraz pracuješ, na čo sa môžeme tešiť? Z dlhodobého hľadiska - vidíš sa aj o 10 rokov so štetcom v ruke ?
V letošním roce bych se ráda věnovala psaní a ilustrování své vlastní dětské knížky. Bude zábavně naučná s přírodovědnou tématikou, vlastně takový sen, kde se spojí jak kreslení, tak vystudovaný obor. Psaní je pro mě premiéra, ale po první kapitole vím, že mě to hodně baví.

Věřím, že kreslit a malovat budu stále, bylo by to krásné :-) Ale je těžké dělat předpovědi. Když se ohlédnu nazpět, před deseti lety jsem vůbec netušila, že se stanu ilustrátorkou. A znáte to, člověk míní...
 S Adélkou. Znova za stolom. Znova s pastelkami :)

Tvoje životné krédo je....
Žádné nemám. Pohled na život se mi stále mění, stejně jako se měním já. A nerada cokoliv škatulkuji.

Čo robíš ak práve nič nerobíš? :) Máš čas i na iné hobby okrem maľovania?
Nič :-) Malování je i mým koníčkem. Minulý rok se mi podařilo uspořádat i několik víkendových krajinomalířských setkání. Miluji toulání se krajinou, procházky přírodou a po horách. Ráda lezu po skalách, jezdím na kole, plavu, hraju na flétnu, tančím, jsem s přáteli… žiju :-)
Knižné ilustrácie - Můj první atlas

 
 Adélka v relácii Sama doma

Máš nejaký odkaz alebo inšpiratívne slová pre začínajúcich maliarov, ktorí nevedia kde začať alebo si neveria? Sú okrem talentu dôležité aj iné faktory?
Osobně mi pomohlo uvědomění, že když něco chci a věnuji tomu dostatečné úsilí, lze to dokázat. Talent rozhodně není tolik důležitý, jako píle. Pokud nejste dostatečně pilní, i ten největší talent můžete promrhat.
Detský komix

Ďakujem Ti Adélka veľmi pekne, že si si na nás našla v nabitom diáriku čas, veľmi si to vážime. Prajeme Ti veľa úspechov v Tvojej krásnej tvorbe, nech sa Ti darí a už teraz sa tešíme čo pekné nám namaľuješ :) Adélku môžete navštíviť na jej oficiálnej webstránke alebo sledovať jej novinky na Facebooku.
Článok pripravila Lindush, január 2015. My Kreatívcov môžete sledovať i na FACEBOOKU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára