IN-SANE: Hudba je tu hlavne na to, aby bavila

Vyspovedali sme pre vás dievčenskú kapelu IN-SANE, ale nečakajte žiadny lyrický pop s pesničkami o láske a zlomených srdiečkach.  Baby vás zabavia punkovo-metalovou hudbou, ale aj svojim prístupom a pri tomto rozhovore sa určite nudiť nebudete. 




Zdravím vás baby, mohli by ste sa našim čitateľom predstaviť? Ktorá na čo hráte v kapele? Aký štýl hráte?

Sme dievčenská kapela IN-SANE, ktorá v momentálnej zostave funguje od roku 2012. Karolina bicie, Dáša basa, Miyia gitara a Staša spev. Hráme zmes tvrdej muziky, ktorá vychádza primárne z punku, ktorú kombinujeme napríklad s metalom a v poslednej dobe sa snažíme púšťať viac do "experimentálnych vôd".

Čisto dievčenská kapela nebýva veľmi zvykom, hlavne teda nie v „tvrdších“ štýloch. Ako ste sa vy vôbec dali dokopy a ako dlho spolu fungujete?

Staša: Počiatky sa datujú na rok 2008, kedy sme sa tri kamarátky a kamoš bez väčších hudobných plánov stretávali v skúšobni. Neskôr sme sa s našim kamarátom rozlúčili a kapele bol koniec. Po dlhšej odmlke nám napadlo začať odznova, ale s tým, že keď už sme tri baby tak to chce štvrtú adeptku za nástrojom. Po dlhom hľadaní sme našli Miyiu.

Miyia: Ja som akurát končila výšku a považovala som to za správny čas oživiť svoj stredoškolský sen o dievčenskej kapele. Napísala som si inzerát, že hľadám baby do kapely a napokon si našli ony mňa.




Nechcem generalizovať, ale podľa mňa dievčenské kapely sú málo obvyklé aj preto, že ženy sú emotívnejšie a vedia sa skôr pohádať a rozpadnúť ako chlapi. Ako je to u vás? Ako riešite, ak má niektorá iný názor napríklad na niečo, čo sa vašej hudby týka?

Karolina: Veľakrát sa nezhodneme, pohádame, ale keď sa emocionalita nasmeruje správne je prínosom v tvorbe. Myslím si, že dievčenské kapely nefungujú najmä kvôli absencii dravosti, vytrvalosti a cieľavedomosti u žien.

Miyia: Určite vo veľa prípadoch závaží materstvo a veci s tým spojené. A hlavne chalanských kapiel je xkrát viac a ykrát viac sa ich rozpadlo. Pri tom množstve sa to aj stratí, pričom pri tých zopár dievčenských to viac bije do očí.

Dáša: Podľa mňa je hlavne dôležité, aby sa v kapele stretli povahy, ktoré spolu vedia kreatívne fungovať a vychádzať. Na pohlaví nezáleží. A čo sa týka tvorby, na začiatku sme sa dohodli, že keď niekto príde s nejakým nápadom, všetky máme voľnú ruku, ale autor má najväčšie slovo. Samozrejme v kapele funguje právo veta.



Ktorá z vás píše texty a skladá hudbu, alebo každá niečím prispeje?

Dáša: Väčšinu hudby píše Kaja. Spočiatku som texty písala ja, ale v poslednej dobe sa tejto úlohy ujala Staša.

O čom sú vaše texty vo všeobecnosti, čo chcete vašou hudbou zdeliť publiku, čím sa pri skladaní hudby a písaní textov inšpirujete? 

Staša: Neriešime posolstvo, často sú to Dášine šialené príbehy alebo moje patetické emočné výlevy.

Karolina: Pri skladaní hudby je to rôzne. Inšpiráciou je hudba sama. Sú plodnejšie obdobia a naopak. Hlavne si myslím, že schopnosť tvoriť ide mimo vôle človeka.

Miyia: Človek by nemal zabúdať, že hudba je tu hlavne na to, aby bavila. Poslucháčov aj hudobníkov.



Máte aj nejaké hudobné vzory, komu by ste sa chceli priblížiť napríklad v kvalite tvorby? 

Jednohlasne: NIE! (smiech)

Čomu sa venujete okrem hudby? Čím ste v „reálnom“ živote mimo pódia?

Dáša : Ja som Alien Panda.

Karolina: Neurotik.

Miyia: Pančelka, ale chcela by som byť morská panna.

Staša: Metalový fanúšik a vyznávač Cthulhu.



Je IN-SANE vaša prvá kapela, alebo máte predošlé skúsenosti z iných kapiel? 

Dáša: Ja som v minulosti hrala vo viacerých kapelách, ale IN-SANE je jediná, v ktorej hrám na basu.

Miyia: Tri prevažne cover bandy, ktoré nikdy neopustili garáž. Momentálne hrám aj v crust punkovom Distax.

Karolina: Pred insejnom nič, ale v začiatkoch In-Sane som hrala v jednej metalovej kapele.

Staša : Ja som hrala vo filharmónii na triangel a prespievala som hudobnú tvorbu Evy Mázikovej.



Máte fanúšikov aj mimo Slovenska, hrávate aj v zahraničí? Chceli by ste viac preraziť v zahraničí, alebo ste spokojné tu na Slovensku a myslíte si, že ľudia tu vedia vašu tvorbu dostatočne oceniť? 

Staša: Nájdu sa nejakí Insejñáci aj mimo Slovenska, zatiaľ sme hrali iba v Čechách. Keď si vybavíme víza z kuchyne tak verím, že si zahráme aj niekde ďalej.

Miyia: Napríklad v obývačke.

Dáša: V pivnici.

Miyia: V rakúskej.

Staša: Najdlhší výlet po kompót.
...
...
(smiech)



Spomínate si na najlepší, ale aj najhorší zážitok z koncertu?

Staša: Ešte existuje Freudova teória vytesnenia... Ktorá v praxi aj funguje... Čo si nepamätám to sa nestalo.

Miyia: Na každom koncerte je niečo super aj niečo otrasné... Najhorší zážitok bol nekonečné ladenie jednej #? &€%@# struny počas celého koncertu. A z tých najlepších by som vypichla koncert v Žiline, kde nebolo vyvýšené pódium a ľudia sa naozaj odviazane bavili v našej bezprostrednej blízkosti. Síce sme sa chvíľami báli o život.

Karolina: Najhorší bol, keď sa obe gitaristky naladili zle a speváčka sa naladila podľa bubnov. Skvelé sú tie, ktoré odohráme dobre, bez stresov a so super afterkou.

Dáša: Tak.

Kedy a kde vás môžeme vidieť najbližšie hrať naživo?

Karolina: Najbližšie sa tešíme na turné s Davovou psychózou, s ktorou odohráme zopár koncertov. Konkrétne 19.3. v Brne, 26.3. v Nitre, 2.4. v Topoľčanoch a 10.4. v Prievidzi. V Bratislave si zahráme 22.5.

Cítite sa byť „insane“? :D

Karolina: Kto sa cíti insane, rozhodne nie je insane.

Dáša: Ja sa necítim, ja som sa sprchovala.

Miyia: Cítim sa byť v saniach.

Staša: Neexistuje mentálna porucha, s ktorou by som nebola kamarátka.


Čo chystáte v tvorbe do budúcna, aké máte plány? Čo by ste chceli dosiahnuť? 

Staša: Momentálne nahrávame náš debutový album, na ktorom budú skladby, ktoré ste nás doteraz mohli počuť hrať na koncertoch. Tiež popri varení, upratovaní a robení sendvičov skladáme nové songy.... Mixér, práčka a vysávač vedia byť inšpiratívne nástroje. Veríme, že po vydaní albumu oslovíme väčšie publikum a zahráme si aj v tom zahraničí.

Dotatok na rozlúčku od Staši: Počuli ste ten vtip, že tam, kde je viac ako jedna žena, je problém?

Ďakujem dievčatám za rozhovor, prajem veľa zábavy na koncertoch  a nech sa im darí plniť ciele.
Vypočuť si ich môžete tu a sledovať ich novinky a aktuálne koncerty na facebooku.  

Rozhovor pre vás pripravila Natalyss a nezabudnite, že My Kreatívci vás pravidelne informujú o nových článkoch na  facebooku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára