Peter Žuffa – mágia prírody v obrazoch

Obrazy Petra Žuffu sú už na prvý pohľad silno inšpirované prírodou. Jej zobrazenia však často posúva za hranicu racionálnej realistickej maľby a prenáša nás prostredníctvom symbolov do magických, snových krajín.


Ahoj Peter, mohol by si sa v skratke predstaviť čitateľom, kto si, odkiaľ pochádzaš, čomu sa venuješ?

Moje meno je Peter Žuffa, pochádzam z Oravy - Tvrdošín. Momentálne pôsobím a žijem v Žiline. Ako samouk sa aktívne venujem maľbe olejom , akvarelom, tetovaniu a príležitostne plastikám.


Odkedy sa venuješ maľbe? Ako to u teba celé začalo a kedy prišiel moment, že si si povedal, že sa chceš umeniu venovať naplno?

Od útleho veku som vedel, že sa budem živiť umením a od základnej umeleckej školy som sa v tomto presvedčení upevnil. Aj tak som ale dal (naposledy) na rady rodičov a vyštudoval som za zubného technika. Po 2 rokoch praxe som to nechal.



Čo sa týka maľovania, tak si samouk. Nikdy si nechcel študovať umenie na škole? Aké vidíš výhody a nevýhody samoštúdia maľby?

Chcel, aj som bol raz na skúškach na VŠVU, ale keď som sa nedostal ani do 2. kola, tak som si povedal, že to asi nemá zmysel a pôjdem radšej svojou cestou. Výhody samoštúdia vidím v tom, že nie som ovplyvnený vkusom lektorov. Nevýhody sú, že človek nie je až tak vykreslený, ako by bol na škole. Kresba ako základ maľby má veľké opodstatnenie, a to cítim, keď chcem zhmotniť predstavy a málokedy to ide na papier automaticky. A samozrejme, keď má umelec titul, presadenie na trhu je otvorenejšie ako pre samouka.

Čo je tvojou najväčšou inšpiráciou? V tvojej tvorbe je vidieť viacero vplyvov, umeleckých štýlov. Je ti blízky napríklad impresionizmus?

Áno, a nielen ten. Snažím sa hlavne v krajinách zachytiť realitu v čo najjednoduchšej forme a jej symboliku. V ostatných dielach, ktoré by laická verejnosť označila ako abstrakty sa snažím zachytiť emócie, pohyb, atmosféru, alebo odkaz, väčšinou pozitívneho a oku lahodiaceho charakteru.



Maľuješ aj na zákazky?

Nie.

Takže nie si ochotný sa prispôsobovať nijakým požiadavkám a maľuješ len to čo ťa v danom momente inšpiruje?

Áno. Na čo mám chuť.



Dá sa u nás uživiť vlastnou tvorbou, bez prispôsobovania sa publiku, alebo máš skôr zahraničných zákazníkov? Aké majú podľa teba podmienky slobodní umelci na Slovensku? Je ľahké vydať sa touto cestou?

Odpoviem ako každý iný umelec. Pod ťarchou slovenských podmienok veľa talentovaných ľudí radšej nemaľuje a idú za istejšou možnosťou existovať. Aj vyštudovaný umelec má ťažkú úlohu presadiť sa. Myslím, že jedinečnosť štýlu, a aktívna činnosť sú kľúčom k úspechu. Niekedy stačí stretnúť iba správneho človeka. Ja mám výhodu v tom, že mňa živí tvorba na ľudskom tele viac ako na plátne, takže stále mám možnosti kreatívne tvoriť. Pracujem ale na tom aby to bolo opačne.



Ako si sa dostal k tetovaniu? Kedy prišiel nápad prenášať svoje obrazy aj na ľudské telá? 

Vďaka môjmu bývalému spolužiakovi. Pýtal sa či nechcem skúsiť kúpiť stroj. Ak mám byť úprimný, nemal som k tetovaniu vzťah až donedávna, kým som nevyhodil všetky katalógy a nepovedal som si, že ak bude niekto chcieť tetovanie tak len originálne. Odvtedy som bol nútený viac kresliť, takže som sa mohol zlepšiť aj v samotnej tvorbe a maľbách a tie preniesť aj na kožu. Teraz viac prichádzajú za mnou ľudia s dôverou, že im môžem bez jasnej predlohy vytetovať svoju predstavu.



Sú pre teba atraktívnejšie snové portréty alebo krajinky?

Snové je jedným z mnohých slov, ktorými by som rád vystihol podstatu mojej tvorby. Neviem však či aj ja úplne chápem slovíčko snové... Atraktívna je pre mňa realita zachytená čo najjednoduchším a zároveň najvernejším spôsobom. Ak by to niekto nazval snovým, nepopieram že sa mu to také môže zdať.

Akými technikami najradšej pracuješ a prečo? Ako vyzerá proces tvojej tvorby?

Najčastejšie maľujem olejom, pre jeho variabilné použitie, a akvarelom, ktorý je niekedy nepredvídateľný a efekty ním docielené sú často nechcené, takže maľovať akvarelom je prekvapením v každej chvíli. Väčšinou je hotová skica na papieri a potom prejdem k plátnu alebo k akvarelovému papieru. Niekedy stačí iba fotografia, alebo plenér. Málokedy maľujem intuitívne priamo na plátno bez predlohy, v čom sa chcem viac zdokonaliť.



Vystavuješ práve teraz niekde? Kde si môžeme v najbližšej dobe pozrieť tvoju tvorbu naživo?

Nevystavujem zatiaľ nikde, ale zopár mojich obrazov visí v penzióne Kúria v Dolnom Kubíne.

Prezradíš nám svoje plány do budúcna? Na čo sa v tvojej tvorbe môžeme tešiť? 

Určite chcem viac maľovať akvarely, v ktorých budete môcť nájsť okrem krajiny aj jej zákony, symboly a bytosti, ich pocity, príbehy, odkazy, lásku...



Ďakujem Petrovi za rozhovor a prajem, aby sa mu naďalej darilo realizovať svoje predstavy. Jeho tvorbu nájdete tu.

Tento rozhovor pre vás pripravila Natalyss. Nezabudnite nás sledovať aj na facebooku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára