Eva Jaroňová - Smrt, vražda, sebevražda nebo i násilí jsou kolem nás a neměly by být v umění tabu.

Eva Jaroňová sa venuje vizuálnemu umeniu a hudbe, vytvára rôznymi technikami obrazy, videá či úžitkové predmety, ktorých zjednocujúcim motívom je smrť, vražda, ubližovanie či zlo páchané v spoločnosti. Tieto námety kontrastujú s naivným detským zobrazením. Evina tvorba búra všetky konvencie a môže pôsobiť poburujúco najmä v konzervatívnej spoločnosti, na druhej strane z nej však cítiť absolútnu slobodu. 
Ahoj Eva, môžeš sa nám v skratke predstaviť a uviesť?

Narodila jsem se ve Valašském Meziříčí. Do osmnácti let jsem žila na vesnici uprostřed lesů a přírody. Pak jsem studovala pedagogickou fakultu v Olomouci a FaVU v Brně. Momentálně žiju a pracuju v Brně. Věnuji se komiksu, ilustraci, grafice, hudbě, pracuji s různými médii.


Umenie si študovala už na strednej škole. Prečo si sa rozhodla ísť práve týmto smerom? Nebola si tlačená okolím do inej školy, aby si robila v budúcnosti niečo „normálne“?

Studovala jsem střední umělecko-průmyslovou školu sklářskou, ale už tam bylo jasné, že většina z nás uplatnění ve sklářství po škole nenajde. Nejhorší to bylo asi po ukončení fakulty výtvarných umění, kdy mi paradoxně přišlo, že všichni kolem mě byli překvapení, že mám pořád snahu věnovat se umění.
Študovala si umenie aj na Islande a vo Varšave, ovplyvnilo ťa to? Aká to bola pre teba skúsenosť?

Pokud se z té celkem krátké zkušenosti dá něco vypozorovat, tak mě potěšil o něco pozitivnější přístup  pedagogů. Ovlivnilo mě hlavně nové prostředí, které je pro mne vždycky inspirativní. Na Islandu pro mě navíc byly důležité zážitky z krajiny.

Myslíš, že pre uplatnenie na umeleckom trhu v Česku a na Slovensku je potrebné mať vyštudované umenie?

V prostředí trhu se bohužel moc neorientuju. Ale myslím, že pro spoustu zájemců o zakoupení umění znamená autorův titul nebo studium umělecké školy záruku kvality.

Máš špecifický štýl, ktorý pôsobí ako detská kresba. Odkedy tvoríš v tomto štýle a prečo? Má tento štýl vytvárať kontrast k „dospeláckym“, často dosť depresívnym motívom? V  tvojej tvorbe prevažujú motívy smrti, ubližovania, celková temnota a depresia.  Z čoho tieto námety vychádzajú? Čo nimi chceš povedať?

Ano, určitě je to částečně proto, že chci vyvolat nějaké napětí tím, že ve stylu ilustrací pro děti kreslím témata jako třeba vražda, nebo sebevražda.  Na výběru témat se podílí více vlivů. Určitě je to pro mne částečně terapie. Na druhou stranu jsou to témata, nad kterými normálně přemýšlím, protože věci jako smrt, vražda, sebevražda nebo i násilí a organizované zlo ve společnosti jsou kolem nás a neměly by být v umění tabu.
Okrem obrazov prenášaš svoju tvorbu aj na tašky, tvoríš knihy. Chystáš aj iné veci pomaľované tvojimi  obrázkami, ktoré si budú môcť ľudia kúpiť, ak sa im páči tvoja tvorba, ale nevedia kam by zavesili obraz? Priblížiš nám o čom je tvoja kniha?

Často a ráda pracuji na principu DIY, takže jsem se začala zabývat sítotiskem v domácích podmínkách. Líbí se mi na tom, jak můžu své motivy jednoduše šířit mezi lidi, kteří by si nekoupili klasický obraz nebo kresbu a nemusím se při tom vzdát originálu. Knihu škůdci jsem vydala s pomocí Galerie Mladých v Brně a na risographu ji krásně vytiskli ve studiu Kudlawerkstat. Sítotiskový obal jsem pro ni tiskla sama a taky je ručně vázaná. V první polovině je výběr barevných kreseb z různých období a druhou polovinu tvoří tři díly černobílého komiksu Škůdci.

Prevedieš nás procesom tvojej tvorby? Predchádzajú tvojim obrazom nejaké náčrty, či maľuješ okamžite, keď dostaneš nápad?

Je to různé, občas je pro mě těžké nějak začít, protože pak zase nevím, kdy přestat. Důležité je udělat si na to čas a nenechat se rozptylovat nějakými dalšími povinnostmi. Jinak mám pocit, že hodně motivů se u mně opakuje, jak ve vizuální tvorbě, tak i v textech a někdy dokonce dělám vizualizaci textu. Taky často začnu s menším formátem, který by se dal možná považovat za skicu, a pokud se mi motiv líbí, udělám ho znova ve větším formátu nebo vymýšlím různé variace.
Pracuješ stále aj ako kurátorka alebo má tento typ umenia, ktorý tvoríš, šancu ťa plne uživiť? Ovplyvňuje práca kurátorky aj tvoju tvorbu?

Asi rok jsem měla na starosti výstavní prostor Daguerre v Brně. Byl zaměřený na fotografii, což není přímo moje parketa, ale i tak jsem si vybírala umělce, kteří mají mě blízkou estetiku.  V dlouhodobých cílích mám taky mimo jiné udělat nějakou malou publikaci nebo zine se spřízněnými autory. Věnuji se i různým jiným neuměleckým zaměstnáním. Věřím, že nějak skromně by se uměním uživit dalo, ale to bych k tomu musela mít trochu jiný přístup.

Musí byť inšpiratívne, keď si neustále obklopená umením. Vieš si predstaviť pracovať úplne mimo kreatívnu a umeleckú scénu?

To si představit neumím. Je tu internet, výstavy a i když zrovna třeba nesleduju aktuální směry, tak se kolem mě třeba i na lokální úrovni vždycky objeví nějací lidé a aktivity, které jsou pro mě zajímavé.

Tvoja tvorba zahŕňa aj inštalácie, audiovizuálne diela či hudbu. Povieš nám viac aj o týchto žánroch? Ako si sa k nim dostala, čo konkrétne diela prezentujú?

Vždycky jsem se pohybovala mezi lidmi, kteří dělali hudbu, nebo pořádali koncerty, takže časem jsme se spolužáky z FaVU jsme založili audio-vizuální projekt „pzh ◊≈“ a se svým přítelem Igorem máme No Fun at All in the House of Dolls. Oboje by se dalo zařadit zhruba do žánrů darkwave, chillwave, experimentální pop.



Máš nejaké plány do budúcna v rámci umeleckej tvorby? Na čom momentálne pracuješ?

Pro projekt No Fun at All in the House of Dolls teď chystám videoprojekce, ve kterých různě mixuju své kresby a taky chceme vydat kazetu, která by měla mít rozsáhlejší kreslený booklet. Chystám vydání komiksu, který jsem vytvořila s autorem textu Petrem Měrkou a samozřejmě v dlouhodobějším plánu jsou další kreslené příběhy.

Ďakujem Eve za rozhovor, a želám nech sa v tvorbe darí. Evinu tvorbu nájdete tu: Eva Jaroňová, No Fun at All in the House of Dolls, bandcampPiča z hoven, PZH - Doom na kraji lesa, Škůdci.

Tento rozhovor pre vás pripravila Natalyss. My Kreatívci sú aj na facebooku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára