Folkingrimm – staré mýty ožívajú

Samos tvoril pod značkou Folkingrimm identitu pagan a black metalových kapiel – logá a vizuály albumov, ktoré sú často inšpirované najmä starou mytológiou. Prečítajte si, čo všetko obnáša spolupráca s kapelami a kam sa Samosova tvorba bude ďalej vyvíjať.


Ahoj Samos, ako si sa dostal ku kreatívnej tvorbe, máš vyštudovaný umelecký smer alebo si sa kresliť učil sám pre zábavu?

Zdravím ťa Ľubka. Tak prvú takú inšpiráciu som našiel v strýkových kresbách, ktoré ma nadchýnali, nielen preto ako skvelo vyzerali, ale spôsobom akými ich tvoril. Stačilo pár ťahov a kresba mala skvelý výraz a najmä atmosféru. Tu sa zrodil môj prvý záujem o výtvarnú tvorbu, to som bol ešte na prvom stupni základnej školy. Strednou školou prišiel útlm a menší nezáujem, až posledné ročníky som sa k tomu vrátil a začal sa pripravovať na prijímačky na pomaturitné štúdium na súkromnej škole. Taktiež som navštevoval počas štúdia nadstavby kurzy kresby a maľby. Po dokončení som pokračoval na UK v odbore učiteľstvo výtvarnej výchovy, ktoré som circa pred dvoma rokmi absolvoval.


Prezentuješ sa tvorbou hlavne v rámci metalovej scény – albumy, logá a podobne. Venuješ sa výhradne tejto tvorbe alebo kreslíš aj iné veci mimo tejto scény?

Áno. Je to už asi 8 rokov, čo som začal tvoriť logá, obaly pre hudobné skupiny práve z tejto scény. Samozrejme preferujem aj iné námety nekorešpondujúce, resp. nenadväzujúce len na hudbu, ale keďže tých kapiel (záujemcov) bolo viac a bolo na čom pracovať, tak na iné neostalo toľko času. Nedávno som tvorbu pre skupiny ukončil, už len čakám na hotové albumy vo fyzickej podobe, kým oficiálne vyjdú pod vydavateľstvami a dostanú sa mi do rúk :). Keď sa to oficiálne celé uzavrie, niekedy vo voľnom čase dačo vytvorím, ale momentálne už pár rokov pracujem na grafike do počítačovej hry a musím povedať, že ma to oveľa viac baví než spomínaná tvorba pre skupiny - čo bolo len moje hobby.


A keď si tvorbu pre kapely ukončil, tak sa hodláš venovať nejakej voľnej tvorbe alebo niečomu inému ešte mimo tej hry? Prípadne, ak sa raz práca na tej hre ukončí.

Mám niekoľko nápadov na vlastné námety, ktoré by som rád zrealizoval už dlhšiu dobu. Avšak tým, že som neustále riešil veci okolo grafiky kapiel - artwork, dizajn + príprava do tlače a neustála komunikácia so skupinami, tak už som z toho po toľkých rokoch nejaký vyšťavený až podráždený, najmä ako sa tie vydania vlečú. Chce to asi nejaký čas kým sa toto okolo skupín skončí :) nech to môžem uzavrieť ako jednu celú etapu, ktorú by som mimochodom rád zakončil výstavou mojej tvorby pre hudobnú scénu a tlačou dákeho portfólia mojich prác pre skupiny vo forme knihy.  Zatiaľ sa ozaj snažím sústrediť len na tú hru a aspoň, čo ja viem, tak tých hier bude na pláne viac.

Prezradíš, aké nápady by si rád realizoval? Aspoň tak zhruba.

Sú to väčšinou kompozície historicko-mytologických námetov + zopár súčasných (moderných), ktoré mám v hlave a rád by som ich dostal na papier.


Vytváral si identitu  jednotlivých kapiel, čo je asi dosť zodpovedná práca. Ako si pri tom postupoval, aby sa ti podarilo vystihnúť kapelu a zároveň ju odlíšiť od ostatných, pre ktoré si robil dizajn?

Ako prvý krok som sa zakaždým spýtal skupiny, či majú svoju predstavu, aká má byť tematika, o čom bude ten album a samozrejme som chcel vedieť v akej technike by to chceli. Keďže námet na front reprezentuje album, ten bol pre nich najviac podstatný. Pre ten mali zväčša vlastnú predstavu a zvyšok album artu som podľa toho spravil už podľa seba, tak, aby ladil s frontom. Techniku som zvykol navrhnúť ja, pokiaľ nemali oni svoje želanie. Pri tvorbe mi vždy veľmi pomohla ako inšpirácia, ich hrajúca tvorba v pozadí.
Rád som striedal techniky, samozrejme niekedy som pri jednej ostal, ak si to skupina želala, ale väčšinou som sa snažil, aby sa námety jednotlivých skupín odlišovali a moja tvorba bola pestrá a neopakovala sa dokola. Človek sa skúšaním nových veci učí a niekedy sa dopracuje k lepším výsledkom, než keby stagnoval pri jednom spôsobe.  Práve to bolo skúšanie a pokus, vďaka ktorému som sa pri práci na front cover pre skupinu IRMINSUL - Fäder, dopracoval k prekvapujúco dobrému výsledku.

O aký pokus šlo v tomto prípade?

O kameň, čo je na fronte Irminsul - to je externstein.. pôvodne som to robil podľa predlohy, ktorá trocha inak vyzerá... Začal som akvarelom, čo nevyzeralo až tak zle, len tomu dačo chýbalo. Túto podobu som si uložil ako rezervu pre prípad, že sa experiment nepodarí. Na akvarelový základ som nahodil akrylové farby, ktoré som rozotrel špachtľou. Ako výsledok vznikla ozaj pekná štruktúra. Potom som to len oscanoval, dal prekryť s tým originálom a výsledok bol skvelý.



Prečo si svoju tvorbu orientoval práve na hudobnú scénu, ako k tomu prišlo?

Dostal som sa k tomu náhodou, keď ma oslovil jeden kamarát, že by chcel dáky vizuál pre jeho projekt. Obsah mi bol od začiatku blízky. Keďže šlo o Black Metal scénu tak námety sa držali väčšinou jednej tematiky. Ďalšia vec bola aj tá, že námety neboli len voľné veci, ale aj niečo reprezentovali - čím bola v tomto prípade hudba. Tým pádom sa to dostalo aj na fyzický nosič.


Tvorba loga metalovej kapely popiera asi všetky zásady, ktoré by logo klasicky malo spĺňať, nestretol si sa kvôli tomu možno práve s kritikou tvojej práce?

Som rád, že sa na tento prezentujúci prvok hudobnej skupiny pýtaš. Zo začiatku bolo mojim kritériom tvoriť black metalové logá s čo najviac ostňami a ornamentami a na čitateľnosť som vôbec nedbal. Neskôr sa mi tento štýl zobrazenia dáko sprotivil a robil som takýto štýl čoraz menej. Asi preto som s logami pre kapely postupne sekol ako prvými a nejaké extra navyše som  robil iba ako formu kompenzácie, či kamarátskej výpomoci. Oveľa radšej teraz preferujem jednoduché, čitateľné a výstižné - príkladom je napr. logo SAMOS, ktoré bolo mojim posledným, čo som vytvoril.
Čo sa kritiky týka, áno našlo sa zopár ľudí, čo niektoré moje logá skritizovali, zhodou okolností, tie ku ktorým mám podobný postoj :D.


S akou technikou najradšej pracuješ a prečo?

Nemám len jednu obľúbenú. Najradšej kreslím perom v kombinácii s uhlíkom a gumou. A taktiež tabletom - farebnými plochami. Ak ide o perokresbu, tam sa vyhrám s detailami. Pri uhlíku a gume sa rád hrám s tvarmi, tieňom a svetlom. S tabletom a farebnými plochami sa snažím narábať s plochami a charakterom farby.

Venoval si sa aj zahraničným hudobným projektom? Asi nie je ľahké nájsť niekoho kto sa venuje dizajnu kapiel a robí to dobre.

No asi 60-70% hudobných projektov, pre ktoré som robil artwork a dizajn sú zo zahraničia. No najväčší problém je ten, nájsť niekoho, kto robí všetko - od artworku, cez typografiu, celkový dizajn a prípravy na tlač. Poznám niekoľko ozaj dobrých ľudí, čo robia skvelé artworky, pár ľudí, čo sa venuje dizajnu a pomenej, čo robia všetko - taký balík All in one.



Môžeš sa pochváliť s kým každým si pracoval, alebo ktorá spolupráca sa ti najviac vryla do pamäti?

Ak ide o zahraničné skupiny, tak by som rád spomenul švédsky SKOGEN, pre ktorých som robil grafiku na tri albumy. Veľmi dobre sa mi s nimi spolupracovalo, hlavne mi vedeli vždy k veci povedať, čo chceli. Takisto by som rád spomenul kanadský CATUVOLCUS, ktorého hlavný člen bol veľmi otvorený a ozaj dobre sa mi s ním komunikovalo. Projekt, ktorý považujem z mojej tvorby za reprezentatívny a asi taký naj klenot - tým je Tribute nórskej legende EMPEROR. Išlo o medzinárodný projekt, ktorý celý menežoval kamarát, robil zároveň aj supervíziu grafiky pre tento projekt, je zároveň aj mojim kolegom v práci.


Čo predstavuje názov tvojej značky?

Folkingrimm - je zlúčeninou anglického slova Folk - ľud a nemeckého slova Ingrimm - hnev. Teda "hnev ľudu" . Vždy ma fascinovala tá predstava ľudu a väčšej rozzúrenej masy, ktorá dokáže ako jednota potlačiť, čo jej stojí v ceste.

Momentálne sa venuješ aj hudobnému projektu Krajiny hmly. Priblížiš nám o čo ide?

Ide o black metalový projekt, ktorý založil Namtar, bývalý člen skupiny Imperium (svk). Pri zrode tejto skupiny a tvorbe prvého materiálu som sa k nemu pridal a ponúkol na post vokálov (samozrejme mám na starosti aj grafiku). Zvyšok zostavy sa menil z vydania na vydanie, ale väčšinou pozostával z členov skupín - Aeon WInds, Concubia Nocte a Karpathia. Momentálne uzatvárame náš prvý debutový album, ktorý nesie názov "Na konci ciest". Vychádzali sme zo slovanskej mytológie, kde album pojednáva o príbehu smrti a púti mŕtveho. Ten sa ocitne v Nave (podsvetie), kde sa stretne s Moranou (bohyňou smrti), ktorá ho privíta do jeho nového domova.


Na záver by som sa ti chcel poďakovať za tento rozhovor a za priestor prezentovania sa na My Kreatívci. Ďakujem. Veľa zdaru a úspechov!!

Ja ďakujem za rozhovor a prajem nech sa darí v tvorbe aj naďalej . Tvorbu Folkingrimm nájdete na facebookumetalexprese.

Tento rozhovor pre vás pripravila Natalyss. My Kreatívci vás informujú o nových článkoch aj na facbooku.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára