Lukéro - Aby človek niečo dosiahol, musí niečo obetovať.

Lukéro je mladý ambiciózny umelec, ktorý sa vo veku 22 rokov živí vlastnou tvorbou. Okrem maľby a kresby tvorí aj 3D objekty a rád objavovuje nové techniky, ktoré sú u nás takmer neznáme – napríklad maľba dymom. 



Ahoj Lukáš, môžeš sa na úvod v skratke predstaviť, odkiaľ  pochádzaš, čomu sa venuješ?

Volám sa Lukáš Krč, no väčšina ma pozná pod menom Lukéro, mám 22 rokov a pochádzam z malého slovenského mestečka Brezova pod Bradlom. Momentálne žijem už rok v Prahe, kde sa moja aktivita v oblasti umenia oveľa viac rozbehla, keďže som tu načerpal veľa novej inšpirácie, skúsenosti a hlavne spoznal veľa ľudí s ktorými som mohol spolupracovať na veľkých projektoch. Od malička sa venujem realistickej kresbe a maľbe, no v poslednej dobe viac experimentujem či už s farbami alebo 3D objektmi skúšam nové techniky a stále naberám nové skúsenosti.



Študoval si umenie, alebo to vyplynulo iba z voľnočasovej zábavky?

Študoval som na strednej umeleckej škole v Bratislave, scénické výtvarníctvo, ale umeniu sa venujem od detstva, asi tak od 6 rokov vznikali prvé čarbanice, no bohužiaľ som sa počas základnej školy na pár rokov umeniu a tvorbe vôbec nevenoval, pri rozhodovaní, kam na strednú školu som si uvedomil že chcem tvoriť, a tak som sa umeniu začal naplno venovať. Najväčšie pokroky a radosť z tvorby však prišli až po strednej škole. Od vtedy ma umenie živí a je súčasťou každého môjho dňa.

Keď hovoríš, že ťa tvoja tvorba živí, vedel by si dať odporúčanie ľuďom, ktorí by sa chceli vydať podobnou cestou, ale boja sa toho? Väčšinou sa hovorí, že začať sa živiť umením je ťažké. Tebe sa to podarilo v dosť mladom veku. 

Stačí si naplno ísť za tým, čo človek chce. Všetko je to o tvrdej práci a ja odmietam pracovať inak ako umením. Je to môj život. Tak isto, keď niekto povie, chalan má talent, dar od boha, má to ľahké... Tak to nie je, talent neexistuje, pokiaľ človek nebude venovať väčšinu času a energie tomu čo ho baví, napĺňa, živí, nič nedosiahne. Tak to platí pri všetkom a pri každom, tak môžem ľuďom odporučiť len to, aby tvrdo pracovali a išli si za svojím a časom sa výsledky určite dostavia. Aby človek niečo dosiahol, musí niečo obetovať. U mňa to bolo nespočetne veľa hodín presedených nad výkresom.


Tvoju stránku sledujem už dlhšie a vždy prekvapíš niečím novým. Zaujala ma maľba dymom. Vieš nám o tejto technike povedať viac? Ako si sa k nej vôbec dostal?

Pred rokom som spolupracoval s Alexom Dowisom, ktorý sa venuje technike Light Art no bohužiaľ mi to nevyšlo. Ďalej som spolupracoval na veľkých projektoch s umelcami z expoNUT, ktorí prišli s novou myšlienkou - maľovanie dymom , tzv. Smoke Art, venuje sa tomu úplné minimum ľudí a je to niečo nové. Zatiaľ mám za sebou len prvé pokusy, technika je to veľmi náročná a vyžaduje si ešte veľa tréningu. Momentálne sa k tomu znova neviem dostať, keďže mám rozbehnutých veľa projektov a pred sebou ešte veľa zákaziek, aby som sa mohol uživiť, pracoval som aj so sochármi, s ktorými sme pripravovali úžasnú výstavu gigantických sôch –MIKROKOSMOS. Táto skúsenosť bola pre mňa zatiaľ najsilnejšia. Ďalej rozvíjam aj kresbu 3D perom, čo je tiež veľmi zaujímavá technika:).


Vedel by si povedať, ktorá z techník, ktoré používaš ťa baví najviac?

To presne povedať neviem, vždy podľa nálady. Najviac mi ide kresba ceruzkami, no keď sa chcem odreagovať, maľujem sprejmi či valčekmi, štetcami na veľké plochy a skúšam efektívne nové veci. Techniky musím striedať, nebaví ma pracovať stále tak isto, s tým istým, zatiaľ sa venujem kresbe ceruzkami, uhlíkom, kriedami, fixami, sprejmi, akrylom, 3D perom a plánujem viac rozbehnúť aj maľovanie dymom , no skúšam aj priestorové drobné inštalácie.


Nemyslíš, že prílišné striedanie techník môže uberať na jasnejšej profilácii tvojho štýlu?

Nemyslím, pri každej technike sa snažím dať do popredia môj štýl a rukopis, nech je hneď jasné, že je tá práca odo mňa. A som si istý, že o pár rokov budem robiť niečo, čo by ma teraz ani len nenapadlo. Som otvorený možnostiam a stále sa formujem, skúšam a učím sa.


Baví ma tá háveď, ktorú si vyrábal. Sochy rôznych parazitov a chrobákov. Ako prišiel tento nápad a z čoho sú tieto sochy vytvorené? 

Tento nápad bol od majstrov z ExpoNut.cz, ktorí sa venujú 3D inštaláciám, soche a dizajnu. Sú to známi, skúsení umelci, s ktorými som mal tú česť a možnosť spolupracovať. Boli to náročné 2 mesiace tvrdej každodennej práce. Sochy sú vymodelované z polystyrénu, je pri tom veľmi veľa technologických postupov a veľa materiálu - sú tam epoxidovo-pieskové vrstvy , do ktorých sa modelovali detaily, sochy majú železné konštrukcie, platina sa maľovala airbrushom. Na sochách je veľa rôzneho materiálu, od železa cez drevo až po drôty a lepidlá.


Venuješ sa aj maľbe sprejmi. Vychádza to aj u teba zo street artu alebo si sa inšpiroval sprejovými maľbami na papier, ktoré boli prednedávnom dosť populárne (a povedala by som, že väčšinou až gýčové).

V minulosti som sa venoval graffitom a čiastočne aj street artu na ulici. Aktuálne pracujem so sprejmi už len pre radosť, odreagovanie, alebo na objednávku. Sprej sa dá využiť na veľa vecí, či už na plátno, stenu, celofán...  Staré plechovky si odkladám a využívam ich na spomínané drobné 3D inštalácie za pomoci 3D pera alebo 3D tlače.

Berieš všetky zákazky, čo prídu, alebo sa stáva aj, že odmietneš?

Veľmi často musím zákazky odmietnuť, veľa ľudí chce hlavne portréty, no bohužiaľ mi posielajú veľmi nekvalitné predlohy a ja som detailista, realista, a prekresľovať niečo z rozmazanej, nepeknej fotky je peklo. No mám za sebou už aj veľké a zaujímavé zákazky. Tak isto aj pred sebou, ale najviac sa teším na to, keď už budem môcť robiť veci, ktoré ma napĺňajú a vychádzajú zo mňa, a presne o to budú mať ľudia záujem :).


Vystavuješ momentálne niekde? Alebo kde najbližšie uvidíme tvoje diela naživo?

Momentálne nevystavujem , mám za sebou 2 výstavy tu v Prahe a 2 na Slovensku. Najbližšia výstava je v štádiu riešenia, v malom mestečku pri Prahe, ale o tom radšej až keď bude všetko isté a dohodnuté. Zrovna tento víkend maľujem na celodennej akcii tu v Prahe End of Weak, a o týždeň maľujem na slovenskom festivale Galota. V novembri idem prezentovať kresbou produkty od Koh - i - Nooru do nemeckého Norimbergu.

Na čo by si sa v rámci tvorby chcel do budúcna sústrediť? Aké máš plány?
Snažím sa vybudovať si meno, rozbehnúť projekty, zákazky a zvýšiť príjem, aby som si mohol prenajať ateliér. To čo mi momentálne veľmi chýba je práve miesto na tvorbu.


Ďakujem Lukášovi za rozhovor a prajem veľa nových nápadov. Jeho tvorbu nájdete tu: facebook, instagram

Tento rozhovor pre vás pripravila Natalyss. My Kreatívci sú aj na facebooku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára