Slovenský black metal

Keď sme od stránky „My Kreatívci“ dostali ponuku napísať niečo o slovenskom black metalovom undergrounde, neváhali sme a zamysleli sme sa nad tým, ako budeme k tejto téme pristupovať. Ich iniciatíva sa nám zapáčila, nakoľko sme sa aj my snažili podporiť domácu scénu prostredníctvom nášho UG mini labelu Tryzna production. Aj keď samozrejme išlo o inú sféru, motivácia bola rovnaká. Ďalším dôvodom bolo naše presvedčenie, že sa toho o slovenskom black metale doposiaľ veľa nenapísalo. Priblížime si teda jeho pierez, spomenieme hudobné skupiny, ziny, koncerty, ale aj niekoľko jednotlivcov, ktorí sa zaslúžili o jeho zlepšenie. Posnažíme sa ísť chronologicky a pridáme aj hypertextové odkazy (boldom) na detailnejšie informácie o kapele v prípade, že by sa chcel o nej čitateľ dozvedieť niečo viac.

Fenomén metalovej hudby zasiahol svet v 80. rokoch a nevyhol sa ani vtedajšiemu Československu. Začal sa nápor prvých metalových spolkov, ktoré si razili cestu svojim heavy metalom podľa západného vzoru. Pomerne rýchlo však začalo jeho pretváranie, ktoré tak položilo základný kameň pre novovznikajúce undergroundové metalové žánre. Tie začali lákať svojich poslucháčov na svoju dobu netradične tvrdou produkciou, hudobnou provokáciou či odporom a kritikou spoločenských a náboženských konvencií. Tak sa na naše územie v polovici 80. rokov dostávajú aj temnejšie odnože metalovej hudby. Počiatkom 90. rokov však u nás kraľoval predovšetkým death metal. Skupín bolo mnoho, záujem o koncerty veľký a scéna sa rozvíjala divokým tempom.

Tieto počiatky slovenského death metalového undergroundu sme si pripomenuli pri tvorení black/death metalovej kompilácie, ktorú si môžete vypočuť alebo stiahnuť zadarmo tu. A ak by ste sa chceli o slovenskom death metale dozvedieť viac, odporúčame blogy jedného metalového zanietenca nazvané „Perly slovenského death metalu“ a „Demonahrávky slovenského podzemia“, či nedávno vydanú knihu Martina Lukáča nazvanú „Monstronomicon“.



Popri nadvláde death metalu v slovenskej undergroundovej scéne sa u našich susedov začal pomaly rozvíjať aj black metal. Začali vznikať spolky nasledujúce temný odkaz raných Bathory a Celtic Frost, ktoré sú všeobecne vnímané ako prvá vlna black metalu. Nech už to bol maďarský Tormentor, český Root a Master´s Hammer, alebo neskôr poľský Behemoth, Graveland či Xantotol. Slovenská black metalová scéna však aj naďalej zívala prázdnotou. 

  
Oficiálne prvou skupinou, ktorá zasvätila svoju tvorbu black metalu u nás, bol Nemrael. O tejto michalovskej skupine však ťažko niečo povedať, keďže okrem niekoľkých obtiažne zohnateľných a nie veľmi kvalitných demonahrávok či fotiek v štýle Celtic Frost po nej nezostalo dodnes takmer nič. Druhým a oveľa výraznejším menom na slovenskej scéne bol martinský Mystic Death reinkarnovaný z death/thrash metalovej skupiny Masacroot. Zostava v zložení Svarog, Perun, Veles a Simargl vypustila v roku 1998 debutový album „Voices of the Obscure World“.  Klávesový, atmosferický black metal s citeľnou death metalovou minulosťou rozčeril dovtedy pomerne stojaté vody slovenského black metalového undergroundu. Štúdiová produkcia, slušný vokál a zaujímavé riffy boli synonymom ich prvého a zároveň aj posledného albumu. V Prievidzi, koncom 90. rokov, debutuje niekoľkými demami aj skupina Cryptosy. V Bratislave sa v tomto období formuje Mean Geimhridh. Pohansky ladená skupina vypúšťa na svetlo sveta jediný materiál a to split s bratskou skupinou Ravenarium „Podivný sme my Rod...“. Dôležitým aspektom Mean Geimhridh je tematický odklon od tradičných black metalových tém čerpajúcich zo satanizmu a väčší príklon k pohanstvu, ktoré sa koncom 90. rokov šíri hlavne z krajín východnej Európy. Po Mean Geimhridh prichádzajú v roku 2001 skupiny, ktoré sa svojimi demo nahrávkami taktiež prikláňajú k pohanským témam. Konkrétne svidnícka formácia Ancestral Volkhves a Algor z Nového Mesta nad Váhom. Algor debutuje v roku 2003 s albumom, „Úder Pohanského Hnevu“. Tento materiál dodnes rezonuje medzi fanúšikmi žánru a to od jeho vydania prešlo už viac než 10 rokov. Ancestral Volkhves sú zasa známi svojou aktívnou koncertnou činnosťou, debutom „Son o Iriyi“ (2004) a hlavne albumom nazvaným „Perun do Vas!“ (2008), na ktorom zahosťovala aj Masha zo známej ruskej folk metalovej skupiny Arkona. Boli sme veľmi radi, že sa Ancestral Volkhves zúčastnili aj na našom projekte „In Honour of Icon E - Tribute to Emperor“, ktorý bol odobrený samotnými členmi Emperoru a zastrešený ich vydavateľstvom Candlelight Records. Popri týchto skupinách sa v tomto období so svojimi demo nahrávkami objavuje aj kežmarský Pagan Spirit (2002) či žilinská skupina Immortal Hammer (2001), ktorá po niekoľkých demách a jednom albume „V znamení Perúnovho Kruhu“ končí a dáva priestor pre vznik skupiny Hromovlad. Ich pohanský black metal s folkovými prvkami môžeme označiť za jeden z najúspešnejších projektov na domácej scéne. Frontman Belphegor si na vokáli zahosťoval taktiež v nádejnom projekte Toreva, ktorý pripomína slovenskú verziu Drudkhu, ten sa však po jednom albume žiaľ rozpadol. V roku 2003 vzniká dodnes fungujúci projekt Korium prezentujúci chladnú až depresívnu formu black metalu. V roku 2005 sa spomínané skupiny Algor, Hromovlad a Korium rozhodli participovať na spoločnom projekte, čoho výsledkom je split „Heathen Brotherhood“ vydaný v domácom, dnes už neexistujúcom vydavateľstve Krutoslav Production. Debutový a zároveň dodnes jediný album vydáva aj black metalový projekt Alatyr, ktorý vychádza v americkom vydavateľstve Candarian Demon Productions. Tvorca tohto projektu je známy tiež pod pseudonymom Igric. Poslednými zástupcami, ktorí zasvätili svoju tvorbu pohanskému odkazu 90. rokov sú Concubia NocteKarpathia a Slavigrom. Concubia Nocte prichádza s melodickým pagan black metalom. Ich album s názvom „Sekerou Peruna a Kladivom Thora“ vychádza v kanadskom Morbid Winter Records. Ich členovia vystupujú aj v skupine Karpathia, ktorá čerpá z odkazu nórskych Emperor na albume „Urheimat – Volanie Havranov“. Zatiaľ čo kysucký Slavigrom naopak v žánrovej priamočiarosti vsádza na jednoduchosť. Odkaz nórskych Darkthrone na ich druhom deme „Návrat Slovanskej Nenávisti“ je nepriehľadnuteľný. V roku 2007 sa zo Slavigromu formuje skupina Warmarch a sólový projekt Dloga nazvaný Evil. Lyrický odklon od pohanstva a návrat k satanistickým či okultným témam sa stávajú spoločným menovateľom týchto skupín. Vyvrcholením existencie Warmarch, ktorý zaniká v roku 2011 je ich jediný debutový album „Pactum Cum Diabolus“. Evil pokračujú dodnes, no koncepčná zmena posledných rokov k tematike naturizmu, literárnej tvorby Františka Švantnera, naznačujú posun tejto skupiny odlišným smerom. V roku 2007 vydávajú svoju demo nahrávku Aeon Winds, sólový projekt Svarthena z Karpathie, ktorý v neskorších rokoch vydáva spoločný split s nórskym projektom Troll. V nasledujúcom roku 2008 vydáva skupina Temnohor svoj debutový album „Pýcha Lesov Karpatských“, kde predstavuje hudobný návrat k severskej tradícii, v spojení s netradičným použitím západoslovenského dialektu. Táto skupina mala aj split s bočným projektom HV z Remmirathu nazvaným Krolok. V progresívnejších vodách sa nesie zvolenská skupina Nevaloth, či Delgrastov mystický projekt Abbey of Thelema, ktoré vydávajú svoje prvé materiály v roku 2009. Z tých novších skupín, ktoré posledné roky kalia slovenské vody možno ešte spomenúť senický Rawcvlt, ktorí razia primitive black, banskobystrický Porenut či v súčastnosti jedna z najznámejších „československých“ skupín Cult of Fire


Toľko asi k prierezu kapiel. Ešte by sme však radi spomenuli tých, ktorí stáli za podporou skupín a pomáhali zhmotniť či spropagovať tvorivé myšlienky slovenských hudobníkov. Z vydavateľstiev to boli určite Krutoslav Production, Suicide Taste Production, Metal Age či súčasný Hexencave ProductionIn League With Satan Productions. Z tlačených zinov Morbid Abomination, Hate Meditation, Equimathorn, Volhv Zine, Podsvetie či The True Thelema. Z promotérov zostali v pamäti akcie ako Mater Slavorum či Perunica a stále fungujúce Black Candles of Death a Noc Besov organizované Thunder Art Booking. Nesmieme zabudnúť aj na slovenských grafikov ako Folkingrimm Arts, Svjatogor či Teitan Arts, ktorí dali black metalovým myšlienkam tu správnu vizuálnu podobu.

Na záver dúfame, že slovenská black metalová produkcia bude aj do budúcnosti narastať a pribudnú ďalšie kvalitné kúsky do nášho domáceho podzemia.


Ďakujeme za priestor na tomto webe. 

Tryzna prod.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára