Zora Puškáčová - dizajn pre najmenších

Zora Puškáčová opustila stereotyp kancelárskej práce a venuje sa kreatívnej tvorbe. Od brandovej a marketingovej grafiky sa dostala až k tvorbe vlastnej značky detského oblečenia - Kura Harabura. Prečo je jej tvorba zameraná práve na túto oblasť a ako sa jej podarilo vybudovať vlastnú značku si prečítajte v nasledujúcich riadkoch. 

Vitaj Zora, prezraď ako si sa vlastne dostala ku grafickej tvorbe. Študovala si ju alebo si sa učila sama?

Som úplný samouk. Dokonca som nebola ani na žiadnom kurze. Od detstva som bola kreatívna, rada som kreslila, vyrábala tiež papierové modely, vyšívala... Môj tvorivý svet naruby však obrátil koncom 90-tych rokov príchod počítača do rodiny. Niečo kreatívne som túžila aj študovať, aj som urobila talentovky a prijali ma, ale rodina mi to nedovolila a rozhodla za mňa pre právo. No čo už...

Grafike si sa spočiatku venovala iba v rámci brandingu a marketingu. Ako prišiel nápad vlastnej značky oblečenia zameranej práve na deti?

Keď som bola tehotná ešte s prvým synčekom, urobila som zopár vtipných návrhov (medzi nimi aj jeden zo súčasných bestsellerov - Cicavec slovenský a nechala ich vytlačiť na biele bodynká. Okoliu sa veľmi páčili a pýtali sa, kde som to kúpila, že by aj oni chceli. Vtedy ma prvý raz napadla myšlienka založiť si vlastnú značku, ale ešte nebol ten správny čas a nemala som presnú predstavu, na čo sa zamerať. Časom som si zaobstarala rezací ploter, moju najmilšiu hračku, a tu a tam obdarila originálnym kúskom oblečenia kamarátov a ich deti. Až keď som čakala druhého synčeka a konečne mi pominuli nevoľnosti a únava, zrazu som si jedného večera povedala - a idem do toho. V tom čase mi tiež už bolo jasné, že moje dizajny budú najmä propagovať cestu vzťahového rodičovstva - nosenie, dojčenie, spoločné spanie, napĺňanie blízkosti s dieťaťom - ktorou ide aj naša rodinka.

Inšpiráciou sú pravdepodobne tvoje deti, hľadáš však motívy aj niekde inde, alebo sa jedná vždy o spontánne nápady?

Väčšinou sú to práve tie spontánne "kopance", ale s rastúcim počtom našich fanúšikov sa snažím pozorne načúvať aj želaniam a námetom od zákazníkov. Tak vzniklo napríklad bodynko do pôrodnice, kengury či absolútny bestseller - Prsso s mliečkom (Ďakujem, Martinka Muchová! Aj láv jú! :)) Vďaka fanúšikom rovnakej krvnej skupiny nemusím hladať, ale námety prídu rovno až ku mne. Je úžasné mať takú odozvu a rada plním kreatívne priania!

Pustiť sa do podnikania v oblasti handmade nie je vždy jednoduché, ako si ty prekonávala obavu z možného neúspechu?

K tomu bolo treba viacero vecí: Pozitívnu myseľ a nadšenie :). Uvedomenie si toho, že som prišla s niečím, čo na Slovensku a ani v Čechách zatiaľ nikto iný nerobí. A v neposlednom rade ohlasy od zákazníkov - nielen samotné objednávky, ale aj milé maily, povzbudenia a fotky ich ratolestí v Kuracích bodynkách a tričkách.

E-shop si tvorila a navrhovala tiež sama?

Áno.

Čo všetko obnáša manažovanie a tvorba vlastnej značky?

Uf, oveľa viac vecí, ako sa môže na prvý pohľad zdať! Ako som rýchlo zistila, nestačí mať pekný návrh v počítači, treba ho dostať von. Výber textílií, aby boli kvalitné a cenovo také, aby nepredražili cenu hotového výrobku. Nájsť a otestovať tie správne médiá na potlač, ktoré zaručene vydržia a nezlezú po dvoch praniach. To bolo asi najťažšie. Fyzická práca - nažehlovanie vzorov pomocou termolisu na textílie. Všetko to pekne zabaliť a zaniesť na poštu (s poštou často pomôže manžel - veľká vďaka!). Odpovedať na zákaznícke e-maily. A samozrejme promo, promo, promo - či už osobne alebo na sociálnej sieti.


Tvoja grafika získala aj nejaké ocenenia (pokojne sa nimi pochváľ). Chystáš aj svoju značku prihlásiť do nejakých súťaží?

Ocenenie, z ktorého mám najväčšiu radosť a najviac si ho vážim, prišlo až spoza oceánu z Calgary za design bookletu k CD kapely Ceili Rain "I Made Lemonade" (Album Packaging of the Year). Za tým je dlhý a komplikovaný príbeh, ktorý mám celý rozpísaný na svojich portfóliových stránkach. Je však dôkazom toho, že ak robí človek niečo naozaj s láskou a dobrým úmyslom (a dokonca zadarmo), vráti sa mu to... Akoby zákon zachovania energie. Dvakrát ma vybrala porota v súťaži CEWE fotokniha roka ako mesačného víťaza a posunula ma do finále. A potom ešte nejaké menšie ocenenia... Všetko poteší. Som súťaživý typ a pokiaľ sa dozviem o niečom, kam by sa Kurča hodilo, nebudem ani chvíľku váhať a idem do toho!
Ako vznikol názov Kura Harabura?

"Kura" sa ťahá so mnou už od detsva, kedy som bola mamino kuriatko :) No "a to Kura Harabura" je z ľudovej detskej pesničky: "...a to kura harabura, pekne krákore, behá po dvore..." pamätáte sa aj vy? Znie to dobre a slovensky.

Čo myslíš, že je najväčšou výhodou tvojho oblečenia a nakupovania handmade produktov všeobecne?

Handmade produkty sú originálne, jedinečné. Kúpou handmade vecičky zákazník navyše vie, koho podporil. Celé je to viac osobné, o kontakte predávajúci - zákazník. Neraz si so zákazníkmi vymením niekoľko milých mailov, kde si povieme i čo-to o sebe, o svojich príbehoch... A čo sa týka konkrétne môjho oblečenia? Okrem už vymenovaného kvalitná potlač (používam špeciálne transfery z USA) a podpora vzťahového rodičovstva.


Vznikla kolekcia „riekanky“ možno aj kvôli edukácii? Dnes už často rodičia nevedú deti týmto smerom.

Vystihla si to! :) Riekanky sú milé, rozkošné, zvukomalebné. A hlas mamy, otca či starého rodiča k tomu je pre dieťatko tým najkrajším zvukom, čo môže počuť. Pôvodne som myslela, že zobrazím iba tradičné riekanky, ale zákazníci si vyžiadali najprv traktor so škôlkárskou básničkou (autora sa mi nepodarilo zistiť) a keď už prišiel dotaz i na bager, tak k nemu sme vymysleli básničku spolu s manželom.

Aké máš so značkou plány? Čo by si chcela dosiahnuť?
 
Naďalej ju zvelaďovať a prinášať nové kvalitné dizajnové motívy. Expandovať do Čiech. Začať chodievať so stánkom na rôzne podujatia, trhy, festivaly... A to asi aj stačí na najbližšie roky.

Ďakujem Zore za rozhovor a prajem nech sa jej naďalej darí. Jej tvorbu nájdete tu: kuraharabura, facebook, deepgirl.

Tento rozhovor pre vás pripravila Natalyss.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára