Martin Cuco Luciak - rozhovor s tvorcom slovenských komiksov

Martin Cuco Luciak má 34 rokov, žije a tvorí v Kráľovej pri Senci a už 8 rokov sa venuje digitálnej maľbe, ktorá má prevažne komiksový charakter. Zobrazuje hlavne bojovníkov, divú zver, krásne ženy, ale aj monštrá. Prečo sa vybral práve cestou komiksu a čo všetko má už sa sebou sa dozviete práve v tomto článku.

Cucov autoportrét

Zdravím Cuco, študoval si grafiku či maľbu, alebo si sa iba zdokonaľoval voľnočasovo ako samouk?

Študoval som scénickú maľbu v Bratislave a potom výtvarnú tvorbu a výchovu na Pedagogickej fakulte v Nitre. A teraz sa už zdokonaľujem len ako samouk.

Aké námety ťa zaujímajú najviac, čo ťa inšpiruje?

Momentálne mám niekoľko námetov, ktoré mi víria hlavou, sú to hlavne zvieracie motívy a potom rôzne bájne bytosti, alebo hrdinské báje o statočných bojovníkoch. Podľa toho na čom práve pracujem. Hlavu mám plnú loveckých výjavov a prehistorických zvierat - smilodon, megaceros, srstnatý nosorožec a podobne.

Tvoja tvorba má technicky skôr charakter komiksu, prečo inklinuješ práve k tomuto štýlu? V spojení so spomínanými námetmi je to celkom nezvyčajné.

Práve naopak, neviem si predstaviť vhodnejší námet na komiks ako prehistorické zvieratá, cestovanie v čase, hrdinských bojovníkov a lovcov. Náhoda ma priviedla ku komiksu, a postupne ako som spoznával tento žáner, tak zisťujem, že som sa v ňom úplne našiel. Iba v komikse môžem do sýtosti kresliť vypracované telá bojovníkov, zmyselné ženské telá, netvorov, divoké zvieratá a krvilačných dravcov, bez toho aby som mal pocit, že je to patetické alebo gýčové. Ak ide o výtvarný prejav, dajú sa tieto námety preniesť aj na veľké plátna a ísť s tým do galérie. Zatiaľ som mal iba jednu takú výstavu.


Povedz nám o tej výstave viac.

Bola to výstava s názvom Superhrdinova vs. vysoká zver. A na plátnach boli zobrazované súboje Supermana s jeleňom, alebo ako vznešený megaceros nesie na svojich obrovských parohoch Batmana. Ale dnes sa tou výstavou už moc nechválim.



Prečo?

Dnes by som ju namaľoval úplne inak...  Keď sa na ňu spätne pozerám, príde mi strašne odfláknutá.

To je taká večná nespokojnosť kreatívcov.

Ja viem, ale mám rád poctivú robotu. Vždy si naložím na plecia strašne veľa a potom nestíham :D.

Prezentuješ svoju tvorbu aj na nejakých eventoch súvisiacich s komixovou tvorbou?

Robil som zopár komiksových výstav. Dve skupinové na prezentáciu súčasného komiksu a jednu autorskú a potom som sa zúčastnil ešte dvoch výstav na propagáciu komiksového zborníka OKOMIX. Tie 2 skupinové výstavy sa volali Súčasná vlna slovenského komiksu a vystavovali tam autori Vilo Slaminka, Andy Wsól, Tomáš Roller, Daniel Mihálik, Dušan Blažek a ja. Celé tie výstavy spájal komiksový zborník BB KOMIKS, kde som mal niekoľko komiksov.

Najradšej sa ale chválim komiksovým seriálom Stvoritelia. S láskou na nich spomínam. V hlavnej úlohe bol Pán Jeleň, ktorý sa jedného dňa zamyslel a vymyslel vesmír :). Mal cez 50 častí a vychádzal každý pondelok ráno, čiže som mu venoval jeden a pol roka života.
Všimla som si, že ilustruješ knihu. Veľa umelcov má ilustrovanie knihy ako jeden zo svojich profesných cieľov, patril si k nim tiež, alebo to prišlo iba náhodou?

Ja ani neviem, ja som chcel robiť všetko - ilustrovať knihy, kresliť komiksy (ešte keď som bol malý), robiť animované filmy, pracovať na vizuálnych efektoch vo filmoch a samozrejme maľovať nadrozmerné plátna a sekať monumentálne sochy z kameňa. K ilustráciám som sa dostal vlastne náhodou, nešiel som za tým nijak cielene, len ma zrazu niekto oslovil. Vlastne ma vždy len tak zrazu niekto osloví, či by som mu neilustroval knihu.

A koľko si ich už ilustroval?

Neviem presne , myslím, že okolo 25 ak tam rátam aj komiksy.

Príbehy spod kiltu - Veveričiak začína, Filip Červenák

Vydával si aj vlastné komiksové knižky? Ak nie, chcel by si?

Nie, vždy som len prispieval do nejakého komiksového zborníku. Ale teraz pracujem na ucelenom príbehu Ľudevítovi a ak pán Boh dá, malo by to vyjsť aj knižne. Niekedy na jeseň. Na Ľudevítovi lovcovi príšer spolupracujem s Markom E. Pochom. Ja si totiž neviem sám napísať komiksový scenár tak, aby sa dal aj čítať, viem komiks iba nakresliť. Dúfam teda, že sa to podarí. Už máme dohodnuté aj vydavateľstvo, ale človek nikdy nevie čo bude o pol roka. Možno prídu mimozemšťania...
Ako sa vyvýjal tvoj štýl? Kedy si dospel k skicovitým komiksovým postavičkám? Predpokladám, že to nebolo zo dňa na deň.

A toto je najzákernejšia otázka akú som kedy dostal. Ja neviem čo mám odpovedať. To by mal analyzovať niekto iný. Ja len viem, že som chcel vždy kresliť čo najlepšie ľudskú figúru. A tak som od detstva obdivoval Michelangelove postavy a komiksových hrdinov. A o to snažím do dnes a pracujem na tom aby som v tom bol čo najlepší. Pokiaľ sa to vôbec dá.

Vedel by si nám popísať proces tvojej tvorby? Čo všetko predchádza výslednému obrázku?

V komikse väčšinou prichádza s myšlienkou, ako to má vyzerať niekto iný. Scenárista. A ja to potom už len nakreslím. Ale keď dvaja ľudia myslia na jednu a tú istú vec, nikdy to nie je to isté. Čiže si to vždy nakreslím podľa seba. Ten samotný proces kreslenia vyzerá zhruba takto:


Tvoríš aj inak ako digitálne?

Áno, napríklad Stvoriteľov som kreslil na papier, potom skenoval a dorábal v počítači.

Ako vidíš svoju tvorbu v budúcnosti?

Ako som už spomínal, momentálne mám hlavu plnú prehistorických zvierat, ale aj súčasných. Takže v najbližšej dobe plánujem maľovať jelene, leopardy, kone, vlky, medvede, nosorožce, orly, supy, hyeny. Už sa teším :).

Samozrejme ak sa k tomu dostanem. Pretože musím pracovať na projektoch, ktoré už mám rozbehnuté, napr. práca na RPG hre, komiks o Ľudevítovi, a ilustrácie do Zombie antalógie.

Cínový vojačik, Janko Iša

Máš toho celkom dosť, stíhaš popri tom aj nejaké voľnočasové aktivity, rodinu či priateľov?

Hej, ale toto ma živí. Samozrejme, občas si idem zacvičiť do posilky, alebo zastrieľať z luku. Dokonca mám aj kamarátov :).

Ďakujem Cucovi za príjemný rozhovor. Ak sa vám jeho tvorba zapáčila, viac obrázkov nájdete tu a tu.

Tento rozhovor pre vás pripravila Natalyss.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára