Überschwein - fantázia v skle

Simona, 22 ročná študentka pochádzajúca z malej podtatranskej dedinky na Liptove tvorí pod značkou Überschwein prepracované sklenené objekty. Nezvyčajné, často abstraktne pôsobiace námety sú inšpirované jej emóciami a spomienkami. Nechajte sa na chvíľku uniesť do Simoninho skleneného sveta. 

fotokoláž od PechaKucha night Zlín

Zdravím Simona, z tvojho profilu som pochopila, že ešte študuješ. Priblížiš nám odbor a školu, kde pôsobíš?

Momentálne som v bakalárskom ročníku na Univerzite Tomáše Bati v Zlíne. Študujem Design skla, čo je odbor, v ktorom sa spája tradičné sklárske remeslo a súčasné ponímanie umenia. Venujeme sa hlavne konceptuálnemu umeniu a voľným objektom, no občas zablúdime aj do vôd produktového designu.

Dominantou tvojej tvorby je teda sklo. Prečo si sa rozhodla práve pre tento, podľa mňa ťažšie skrotiteľný materiál a ako dlho s ním už pracuješ?

Sklo je samo o sebe čarovné a zaujímavé a okrem toho som videla ako veľké plus to, že budem mať v rukách výnimočné remeslo, ktorému sa nevenuje každý. Pri nástupe na vysokú školu bolo pre mňa sklo veľkou neznámou, no o to viac ma to motivovalo učiť sa s ním pracovať. Pracujem s ním teda tretím rokom a stále ma baví objavovať jeho možnosti.

Embryo netopiera

Tvoja tvorba však okrem skla zahŕňa viacero štýlov a techník. Čomu všetkému sa venuješ?

Okrem skla je mojou veľkou vášňou klasická kresba. Venujem sa tvorbe autorských ilustrácií, do ktorých často vnášam kúsok seba, svojho vnútra. Je to pre mňa istá forma terapie, každá ilustrácia je štylizovaným autoportrétom mojej osobnosti.
Mimo to rada objavujem nové materiály. Pred nejakým časom som pracovala so živicou, či drevom a v tejto dobe experimentujem hlavne so silikónom. Rada modelujem objekty z hliny, vytváram na ne formy, miešam materiál a následne odlievam. Vždy sa pri tom cítim ako malý chemik :). Rovnako ako pri skle, aj tu ma baví skúmať možnosti materiálu a skúšať si rôzne prístupy.

Na ktorú časť tvojej tvorby by si sa chcela v budúcnosti zamerať?

Určite sklo. Zamilovala som si ho a práca s ním ma napĺňa. Je mi jasné, že uživiť sa v tomto odbore nebude ľahké, avšak teší ma, že toto krásne remeslo opäť vstáva z prachu, začína byť rovnako cenené ako v minulosti a dostáva sa v oblasti designu do popredia. Napríklad v Prahe pôsobí mnoho štúdií, ktoré sa zameriavajú na ručne fúkané, či brúsené sklo, dobre sa im darí a svojou tvorbou prenikajú aj do zahraničia. Po škole by som chcela pracovať podobne, ukázať svetu, že sklo má v súčasnom umení a designe veľké miesto.

Z cyklu Vnútorní démoni. Práca inšpirovaná vnútorným svetom, vytvorená ako odtlačok tela a duše.

Vieš si predstaviť, že by si robila niečo iné? V akom odbore by si si ešte vedela nájsť uplatnenie?

Predstaviť si to viem, ale radšej by som kráčala za svojim snom, aj keď to spočiatku ľahké nebude. Kým sa človek dostane tam, kam chce musí občas zaťať zuby. Ak by to aj nebolo sklo, rada by som ostala aspoň v blízkosti umenia, či už by sa to týkalo práce v galérii, alebo nejakom kreatívnom centre. Nechcem vypadnúť z toho, čo mi je blízke.

Sklo sa spracováva viacerými technikami, podľa toho, čo z neho chceš vytvoriť.  Ktorá technika je tebe najbližšia? Vieš nám priblížiť aj proces tvorby touto technikou?

Najradšej mám tavené sklo. Na tejto technike ma baví celý proces tvorby a hlavne to, že je vďaka nej možné vytvoriť zo skla takmer všetko. Ja som z taveného skla tvorila objekty, ktoré bolo nutné najprv vymodelovať z hliny, následne sa na ne tvorí forma zo sadry a sklárskeho piesku a do nej sa vsypú sklenené črepy. Takto naplnená forma sa vloží na potrebný čas do taviacej pece, kde sa sklo roztaví a vyplní ju. Po vychladnutí sa forma odstráni a nasleduje nekonečno hodín čistenia a brúsenia skla. Vytvoriť tavenicu je dlhý a náročný proces, počas ktorého si však k dielu človek vytvorí vzťah a vkladá doň kúsok seba. Niekedy doslova, v podobe kvapiek krvi z porezaných prstov :).



Ako dlho trvá kým vznikne takto vyrobený finálny produkt?

Všetko závisí od zložitosti výroby objektu. Ale dá sa to zaokrúhliť na mesiac čistej práce, pokiaľ sa všetko podarí a nepripletú sa pod nohy komplikácie. Tie sú však pri tavenom skle časté a treba počítať s tým, že nie vždy sa darí tak, ako by sme si to predstavovali :). Sklo je vo veľkej miere o trpezlivosti

Čo všetko sa dá vyrobiť zo skla? Väčšina ľudí si pod sklom predstaví asi sadu pohárov, aj ty si však dôkazom toho, že je to materiál, ktorý je oveľa širšie využiteľný. Aké sú možnosti tohto materiálu pre umelca?

Dovolím si povedať, že možnosti sú nekonečné. Vo voľnom umení tvorí mnoho umelcov zo skla úžasné a zaujímavé objekty, pri niektorých by človeku ani nenapadlo ako rôzne sa dá sklo využiť. Takisto sa stále objavujú nové a nové technológie jeho spracovania. V krátkosti - možné je takmer všetko :).

urna

Napriek mladému veku máš už za sebou niekoľko výstav a iných úspechov. Môžeš sa nám nimi pochváliť a prípadne odporučiť výstavu, kde môžeme tvoju tvorbu vidieť naživo v najbližšej dobe.

Každá jedna výstava, na ktorej sa moje práce objavia, pre mňa znamená veľa. Každá je malým krôčikom k splneniu sna. Vernisáže, na ktorých je umelec priamo konfrontovaný divákom, s ktorým sa môže o svojich prácach pozhovárať sú najkrajším zadosťučinením. Mám za sebou pár ateliérových výstav v Českej republike, najďalej sa moje práce dostali do Španielska a Nemecka. Bola som nominovaná na Národní cenu za studentský design 2015 a takisto na Staged Design Award 2016 v Drážďanoch, v rámci ktorej som pobudla v tomto meste niekoľko dní a mohla som sa zúčastniť workshopu so študentmi z celého sveta. Najbližšie bude jedna z mojich prác putovať po Poľsku a Česku, v rámci výstav Staged. Taktiež budeme mať začiatkom júna v Zlíne výstavu našich bakalárok.



Zaujímavé sú aj námety, ktoré stvárňuješ, napríklad zvieracie embryá či urny. Čím sa inšpiruješ pri svojich námetoch? Sú momentálne ovplyvnené aj školskými zadaniami?

V škole vždy tvoríme na zadanie. Niekedy je konkrétne, inokedy voľnejšie. Medzi tie konkrétne patrili napríklad urny, alebo svietidlá. Čo sa týka tých voľných, inšpirujem sa spomienkami, emóciami, alebo proste tým, čo mi je blízke. Je dôležité pracovať s námetom, ktorý vychádza priamo zo mňa, vtedy do práce dokážem vložiť všetko.

Pracuješ teraz na nejakých novinkách, alebo máš v hlave nápady, na ktoré sa môžeme tešiť?

Väčšinu času mi zaberá tvorba bakalárky, v ktorej sa budú odrážať moje spomienky na detstvo a prostredie, v ktorom som vyrástla. Je to projekt, v ktorom sa bude spájať sklo, drevo a audiovizuálne umenie. Vo voľnom čase stále pokračujem v tvorbe malých silikónových mačiek, z ktorých tvorím šperky. Časom by mali pribudnúť aj iné variácie :).


Ďakujem Simone za príjemný rozhovor a teším sa na ďalšie objekty spod jej rúk. Ak vás jej tvorba zaujala, môžete ju sledovať na facebooku, instagrame a deviantarte.

Tento článok pre vás pripravila Natalyss.  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára