Daniel Point – bodkoval som už aj 24 hodín

Daniel je slovenský tvorca, ktorý žije v bodkovanom svete. Jeho obrazy si vyžadujú dlhé hodiny sústredenia, pretože sú vytvorené z drobných bodov. Čoskoro si ich budete môcť odniesť, okrem papiera, aj na vlastnej koži v podobe tetovania. V rozhovore vám prezradí aj to, prečo tvorí práve touto technikou a ako sa k nej dostal.


Zdravím Daniel. Kedy si sa prvýkrát stretol s technikou pointilizmu a aké dojmy v tebe zanechala?

Ahoj, prvýkrát to bolo niekedy v priebehu vysokej školy. Myslím, že už sedem rokov dozadu. Potom som videl video Hero, a dojmy to vo mne zanechalo obrovské. Vždy ma veľmi oslovovalo niečo, čo predstavuje vysoký stupeň schopnosti. Bodkované obrázky ma nadchli. Boli na veľmi dobrej úrovni a to som sa po nejakej dobe snažil dokázať.



Oproti pointilistom z histórie umenia sa v tvojich dielach nemiešajú farebné body, tvoríš prevažne čierno-bielo. Prečo si sa rozhodol pre monochromatickú tvorbu? Plánuješ tvoriť aj farebne?

Už som tvoril aj farebne a baví ma to. Pri dosiahnutí nejakej schopnosti v remesle chce človek svojmu okoliu, svetu niečo povedať, prípadne mu dať najavo svoj postoj. Pre mňa sa stala vhodnou na vyjadrenie čierna. Ak sú tie obrázky monochromatické, vytvárajú vhodnú atmosféru pre to zdelenie.

A prezradíš o akom zdelení hovoríš?

To je rôzne a priznám sa, že veľmi záleží od nálady. Často sú to však moje postoje k viere, ľuďom a mám rád drobnosti v živote.


Kde si sa učil kresliť? Odkedy sa venuješ výhradne pointilizmu a akými fázami prešla tvoja tvorba, kým sa tento štýl vyprofiloval?

Kreslil som od malička. V priebehu tvorby som sa dostal k umelcom, ktorí ma vždy dosť posunuli. Prešiel som kresbou, maľbou, hral som sa so suchou ihlou, sprejom a kadečím. Do pointilizmu som sa plne oprel v roku 2012. Boli obdobia kedy som ale pauzoval. Flákal to. Po pár týždňoch som sa k tomu však vždy vrátil. Robil som portréty, vlastné námety. Myslím, že sa nedá povedať, že som už vyprofilovaný, stále sa niekam dostávam. Stále v tom nachádzam niečo nové.


Koľko času približne venuješ jednému obrazu povedzme formátu A4? Ako prebieha proces tvorby takéhoto obrazu? Je možné ho vytvoriť na jedno posedenie?

To je veľmi individuálne. Niektoré trvajú 5 hodín, niektoré 5 dní. To platí rovnako v A4 aj A3. Priemerne tak tri dni. Proces začína nápadom. Mám predstavu čo chcem vytvoriť a ak to je komplikovanejší návrh, tak si ho skúšam navrhnúť vo photoshope. Ak jednoduchší, tak vezmem ceruzu a papier. Do predkresleného návrhu potom bodkujem. Spraviť obrázok na jedno posedenie? Samozrejme, že je to možné keď ide o malý obrázok. Ja som ale svoje limity už posúval a bodkoval som už aj 24 hodín od polnoci do polnoci. A spravil som obrázok, ktorý by som pri normálnom režime robil tri dni. Dá sa teda povedať, že som ho vytvoril na jedno posedenie.




























Aké námety sú ti v tvorbe najbližšie a prečo?

Baví ma príroda, mám k nej vzťah. Keď nie príroda, tak tváre. Keď ich bodkujem, tak chcem vystihnúť v pohľade konkrétneho človeka a jeho osobnosť. Jeho momentálny postoj. Pochopiť, nehodnotiť a zachytiť ho tak, ako ho v tom momente vnímam. Byť na pár momentov tým človekom, v tej jeho podobe. Je to trochu návykové.



Môžeme niekde tvoju tvorbu vidieť aj naživo? Zvykneš vystavovať?

Vystavujem iba ak ma niekto osloví. Nesnažím sa oslovovať galérie, mám rád voľnobeh a viac sa venujem tvorbe. Ja osobne na výstavy chodím veľmi málo. Galérie takmer nenavštevujem, ale ak natrafím na dobrú výstavu, rád si ju samozrejme pozriem.  Naposledy ma oslovili v rámci jedného podujatia, či nechcem vystavovať v Maďarsku, v Slovenskom dome. Je to kultúrne centrum na severe Maďarska. Prípadne v ostravskej kaviarni v Česku. Vyhovuje mi to takto. Vybehnem von z mesta s obrazmi, nainštalujeme obrazy, otvoríme výstavu a o mesiac sa pre ne vraciam. Ľudia sa tak môžu k tým prácam dostať úplne prirodzene, často práve na mieste kde radi trávia svoje voľné chvíle.


Svoje obrazy si sa rozhodol zvečňovať na ľudskej koži formou tetovania. Čo ťa k tomu priviedlo? Máš nejaký bodkovaný obrázok vytetovaný aj ty?

Tetovanie ma oslovovalo odmalička. Vždy lákalo moju pozornosť. Keď som bol malý, v susedstve bol chlapec, ktorý bol od nás starší a veľký aj na dospelého človeka a bol pre nás akýmsi hrdinom. Raz prišiel s tetovaním a ukazoval nám ho. "Chlapci, toto je Kristova hlava." To som tetovanie videl prvýkrát na vlastné oči a odvtedy si ich stále všímam. Aj dobré aj zlé, chcem vidieť ako sú spravené a čo predstavujú. Sebe som stihol spraviť tri tetovania, plus jedno veľké, ktoré ešte nie je dokončené.

Chystáš aj vlastné štúdio, kde ťa budeme môcť navštíviť a dohodnúť si motív?

Chystám, skôr či neskôr určite áno. Iné štúdiá sú však tiež zaujímavá možnosť. Uvidím. Som otvorený viacerým možnostiam. V budúcnosti by som  však  rád tvoril v pohodlí vlastného štúdia, ktoré bude zariadené primárne pre moje potreby.


Ako to bude pri tvojej tvorbe tetovania prebiehať s výberom motívu? Budeš ho tvoriť zákazníkovi na mieru podľa predstáv alebo mu dáš na výber z vlastných motívov?

Oba spôsoby. Mám už teraz pár motívov, ktoré sú trochu uletené od tých doterajších. Sem tam ich rád ukážem niekomu, kto by aj rád tetovanie, ale nevie aké. V prípade že zákazník chce niečo v jeho téme, tak ju spracujem tak, ako ju vidím ja. Ak je to v poriadku, tak ide na kožu. Potom ale rád vymyslím aj návrh, ktorý by som chcel spraviť na kožu a budem rád ak sa v ňom potom niekto nájde. Je to ako s pesničkou, ktorá človeku znie ako keby bola napísaná preňho. Samozrejme jeden motív bude mať iba jeden človek a nikomu inému ho už nevytetujem.


Čo by si chcel v tvorbe v budúcnosti dosiahnuť? Aké máš plány a sny?

Viac ako na toto sa sústreďujem na to, aby som si vytvoril čo najviac funkčný systém v práci a príjemné rostredie. Veľa sledujem tvorenie ľudí, ktorých práca ma už roky dostáva. Do budúcnosti mám plány akurát také, že si chcem ešte viac spríjemniť proces bodkovania. Spraviť si príjemnejšiu atmosféru k tvoreniu, lepšie podmienky, aby som sa dokázal lepšie sústreďovať na bodkovanie. To, čo dosiahnem potom tou svojou prácou už budem len prijímať. Vyhýbam sa očakávaniam, tie mi kazia zážitok, keď sa mi niečo nepodarí a aj keď sa mi niečo podarí.


Ďakujem Danielovi za rozhovor a prajem nech sa mu v tvorbe naďalej darí zhmotňovať svoje predstavy. Jeho tvorbu nájdete tu: facebook, tumblr


Tento rozhovor pre vás pripravila Natalyss.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára